גמ' ב. - ו.
פטורים מראייה (רש"י - להתראות בעזרה):
א) חרש ואלם [כהקהל] אפי' באוזן א' [באזניהם]
אבל חייב בשמחה כשמדבר ואינו שומע או שומע ואינו מדבר
אבל חייב בשמחה כשמדבר ואינו שומע או שומע ואינו מדבר
ב) שוטה לרב הונא - יחידי בלילה ולן בבית הקברות ומקרע כסותו
כולן כא' דרך שטות, ר' יוחנן - אפי' א' מהן דרך שטות
כולן כא' דרך שטות, ר' יוחנן - אפי' א' מהן דרך שטות
ג) קטן אא"כ הגיע לחינוך (ב"ש - יכול לרכוב על אביו, ב"ה - לאחוז ביד אביו ולעלות מירושלים)
(אבל לא חיגר וסומא אפי' יתפתח לפני שיגדיל)
(אבל לא חיגר וסומא אפי' יתפתח לפני שיגדיל)
ד) טומטום (אפי' ביציו בחוץ) ואנדרוגינוס [זכורך]
ה) נשים [זכורך] וחייבת בשמחה [אתה וביתך] ולא בחגיגה
ו) עבדים [לה,לה] לרבינא אפי' חצי עבד חצי בן חורין (רק לפני שהודו ב"ה שחייב לשחררו) [האדון ה' - שיש לו אדון אחד]
ז) חיגר אפי' ברגל א' [רגלים] ולמ"ד כולן תשלומין לראשון אפי' נתפשט ביום שני, בעלי קבין [פעמים]
ח) סומא לר"י אפי' בעין א' [יֵרָאֶה יִרְאֶה - לֵיראות כמו לִראות]
ט) חולה וזקן ומפונק שהולך במנעלים [רגלים]
י) מקמץ, מצרף נחשת, בורסי [כל זכורך - שיכול לעלות עם כל זכורך]
יא) אין לו קרקע
יב) טמא [ובאת שמה והבאתם שמה - שאינו בביאה אינו בהבאה]
יג) ערל [איש איש - כטמא, גמ' יבמות - דמאיס]
אברהם - נדיב, תחלה לגרים; טף בהקהל; האמרת האמירך; דב"ת כדרבונות;
כולם מרועה א'; כי הוה מטי להאי קרא בכי; כולי האי ואולי; נספה בלא משפט;
עבד שרבו...תקנה יש לו?; כל שאינו בהסתר פנים ובויהיה לאכול אינו מהם;
ר' יהושע נגד צדוקי; במסתרים תבכה נפשי; כיון שגלו אין לך ביטול תורה גדול מזה; על ג' הקב"ה בוכה בכל יום; בר בי רב דחד יומא כאילו כל השנה
רש"י ב. - ג:
קטן שהגיע לחינוך - לרש"י - חייב בראיית עזרה ולא בקרבן
עמון ומואב מעשרין מעשר עני בשביעית - לרש"י - ארץ סיחון ועוג
גמ' ו. - ח:
ב"ש - קרבן חגיגה מעה, ראייה - ב' מעה כסף (= 1/3 דינר) [כולה לגבוה, יותר עולות בעצרת (ישנה לפני הדיבור - ויעלו עולות ראייה בהר סיני [רש"י - על שם ויחזו את האלקים] וכן לר' ישמעאל ור' אלעזר)
ב"ה - ראייה מעה, וחגיגה ב' כסף [ישנה לפני הדיבור - שלמים בה"ס (כריה"ג - חגיגה (רש"י - שבהן נתקיים ויחוגו לי במדבר), ועולות היו תמידין (כר"ע - העשויה בהר סיני) (לריה"ג בלי הפשט וניתוח ור"ע חולק)); יותר שלמים בנשיאים, (ב' אכילות)]
ספק אם עולות בה"ס היו כבשים או פרים
הראיון אין לו שיעור: ר' יוחנן - ראיית פנים בעזרה כמה פעמים
ל"ק - וא"צ קרבן בכל פעם חוץ מיו"ט ראשון
לל"ב - בשאר פעמים אסור
ר"ל - בקרבן לל"ק - חייב קרבן על כל ראייה
לל"ב - אם רוצה [יראה יראה בחנם]
ל"ק - וא"צ קרבן בכל פעם חוץ מיו"ט ראשון
לל"ב - בשאר פעמים אסור
ר"ל - בקרבן לל"ק - חייב קרבן על כל ראייה
לל"ב - אם רוצה [יראה יראה בחנם]
ק' ראייה עולת בהמה [כחגיגה דראוי להדיוט כן ראייה בראוי לגבוה, שלא יהא שולחנך מלא ורבך ריקם] מן החולין [מסת]
שלמי שמחה אף מן המעשר
חגיגת ט"ו לאוכלין הרבה - ב"ש - מן החולין
ב"ה - אף טופל (מחבר) מעשר עם חולין
1. חזקי' - דוקא א' מחולין והשאר ממעות מע"ש אבל לא ממעשר בהמה
[אתי לעשורי ביו"ט - סִיקְרָא]
[אתי לעשורי ביו"ט - סִיקְרָא]
2. ר' יוחנן ור"ח - דוקא טופל מעות למעות לקנות בהמה גדולה [כאשר יברכך]
3. רב ששת - טופל בין מעות בין בהמה
יוצאין חובת שמחה באכילת כל בשר קדשים [ושמחת]
אבל לא בחטאת עוף ומנחות [בחגך - שחגיגה באה מהן, ושמחת - שיש בהן שמחה (רש"י - אין שובע אלא בבשר בהמה)]
מי שיש נכסים הרבה מביא עולות מרובות [איש כמתנת ידו]
רש"י ו. - ז:
לר"ע ממה"ס ואילך לא פסקה תמיד והגם שכ"י נזופין היו, שבט לוי הקריבוה משלהם
לב"ה נדבות אין קריבין ביו"ט חוץ מעולת ראייה וחגיגה דעיקר מצותן ביום א'
גמ' ח: - יא.
הפריש י' בהמות לחגיגתו, יכול להקריב ה' מהם ביו"ט שני [רש"י - תשלומין דראשון]
אא"כ יש לו שהות ביו"ט ראשון ויש לו אוכלין ולא פירש (רש"י - ליום ראשון אני מפריש) [רש"י - בל תוסיף לחוג ב' ימים]
אא"כ יש לו שהות ביו"ט ראשון ויש לו אוכלין ולא פירש (רש"י - ליום ראשון אני מפריש) [רש"י - בל תוסיף לחוג ב' ימים]
כל הרגל תשלומין לחגיגת יום ראשון [וחגותם אותו חג לה' שבעת ימים]
ואף שמ"ע [עצרת עצרת מז' של פסח, בחודש השביעי תחגו אותו]
ואף שמ"ע [עצרת עצרת מז' של פסח, בחודש השביעי תחגו אותו]
ר' יוחנן - כולן תשלומין לראשון [רש"י - וחגותם אותו] וצריך חזי בראשון
ר' אושעיא - תשלומין זה לזה [ב"ח - רש"י - שבעת ימים תחוגו אותו] ואפי' חזי רק ביום שני
לר"פ לר' יוחנן לילה אינו מחוסר זמן
אינו דומה שונה פרקו ק' פעמים; יאה עניותא לישראל; ת"ח הפורש מן התורה;
וליוצא ולבא אין שלום
וליוצא ולבא אין שלום
התרת נדרים - משנתינו - אין על מה לסמוך, ר"א - כי יפליא כי יפליא (רש"י = פירש) - א' להיתר,
ר' יהושע - נשבעתי באפי - וחזרתי, ר' יצחק - כל נדיב לבו (עדיין) יביאו,
חנני' בן אחי ר' יהושע - נשבעתי ואקיימה, שמואל - לא יחל דברו - אבל אחרים מוחלין
תלויין בשערה: הל' של מלאכת מחשבת [סמיכות למשכן], חגיגות [וחגותם - ויחוגו לי במדבר - הזבחים הגשתם לי במדבר], מעילות - ששליח מעל כשנזכר בעה"ב [שוגג הגם דלא ידע כלל דיש כאן הקדש]
רש"י ט. - יא.
רש"י ז: - אין דין טופל בעולת ראייה דיכול להביא במעה כסף
מעוות לא יוכל לתקון (ממזר) - אין עונותיו נמחקין בתשובה
מלאכה שא"צ לגופה - לרש"י - ברצונו לא היה בנין זה בעולם
פסול מים שאובין - לרש"י - ורחץ את בשרו במים - המיוחדים