הלכה א' - ג' (כט: - ל:)
הלכה ד' - ה' (ל: - לב.)
הלכה ו' (לב: - לג.)
הלכה ז' - ח' (לג. - לד.)
הלכה א' - ג' (כט: - ל:)

חזור לראש הדף
מתנֶה ערב שבת "מה שאני עתיד להפריש וכו'" [למען תלמד ליראה וכו' כל הימים - אפי' בשבת]

על ודאי שברשותו (לר"ש ויאכל) (לר' הושעיא - או בהתנה לו ולאחרים, לרא"פ ר' אבהו חולק)
או דמאי אף שאינו ברשותו ולר"י רק שברשותו או משלו מאותו מקום על של ע"ה [א"א בענין אחר וזכות הוא לו]

לר' ינאי בשבת צריך זכירת תנאיו, לר' יוחנן בשפתיו ולי"ג ר' זעירא חולק

לר' זעירא יפרר התרומת מעשר

מכר טבל ונעלם מעשרין משלו

מזגו לו כוס יַתנה (לרא"ש בערב שבת, לרא"פ בשבת, לפ"מ בחול) על דרך ברירה על מה שישייר [אין שמא יבקע הנוד לאלתר] שיחולו למפרע לכשישפך ה"תרומת מעשר" טמאה מן הכוס [להתיר טלטול]

פועל מפריש על מה שעתיד לאכול, ואם נשרפה הפירות התרומה בטיבולה, נשרפה התרומה הפירות מתוקנים\בטיבולן לרא"פ וגר"א [לכשיאכלו קדשה התרומה למפרע]

לת"ק התרומת מעשר על חשבון הפועל (לר"ם בעה"ב)

רשב"ג - לא ימעט מאכלו [ממעט מלאכתו] לר"ש וישלים מכספו, לרח"ק - בעה"ב ניחא משלו

ר' יוסי - תנאי ב"ד שהתרומת מעשר משל בעה"ב ומע"ש משל פועל

מלמד תינוקות לא יצום [לבשר ודם אסור וק"ו מלאכת הקב"ה]

הלכה ד' - ה' (ל: - לב.)

חזור לראש הדף
הלוקח יין מכותים קורא שם על מה שעתיד להפריש

ור"ש ור' יוסי חולקין [שמא תבקע הנוד ונתבטל למפרע, ר' יוסי - אין מקומו מסויים עכשיו;
ר"ש - שמא ישכח להפריש וישתה הכל]

בשעת חילול לר' יוסי צריך מטבע מסויים ולכו"ע צריך מעות ברשותו

לכו"ע מניח טבל כדי להפריש ממנו בעתיד [לא יתקלקל למפרע]

פרוטה הקדש מעורב בכיס - לר"ע מועל מספק בכל פרוטה,
לחכמים - רק באחרונה מועל בודאי [ראשנים (עד ב' אחרונים) בטלין ברוב חולין]

פרוטה מן הכיס הקדש לכו"ע אינו מועל בראשונים [תלה בהפרשתו להקדש ועדיין לא הקדיש; נעשה כאומר לא יפטר כיס הזה מידי הקדש]

ר"ל - מילא כלי שרת ביותר מג' לוגין לניסוך המים רק מועל בג' לוגין אחרונים

אסור להתנות בשבת הרי זו תרומה למחר, להו"א דר' יוסי ב"ר בון אף בערב שבת (רידב"ז - אא"כ אמר שיחול למפרע לכשאפריש)

מתנֶה על טבל מערב שבת שיחול התרומות מכבר לכשאוכלנה, ובטמאה מכבר לכשאניחנה בזוית [להתיר טלטול] או נותן עיניו במקצתו (ולא יטלטלנה)

הלכה ו' (לב: - לג.)

חזור לראש הדף
ב' כלכלות ואמר מעשרות זו בזו וזו בזו - הראשונה חל [כר"מ תפוס לשון ראשון] ומְעשר הכל מן השנייה (1/9 מע"ר) [שלא יהא פטור על החיוב] ועבר בעשה [לא הקדים מע"ר למע"ש [תרומת מעשר ראשית]] ול"ת [הקדים מע"ש דראשונה למע"ר דשניה [לא תאחר]]

באמר מעשר כל אחד בחברתה מהני [בב"א] ויכול להפריש הכל מכלכלה אחת, ועבר בעשה
(לר"ש ורא"ש - ול"ת כשהפריש)

לר"מ תפוס לשון ראשון אפי' כשנאמרו תוך כדי דיבור כשמתכוון להוסיף קדושה (לפ"מ כשחוזר בו)

מודה ר"מ שתמורה תחת ב' אלו (עולה ושלמים) שחלו שניהם

אינו חוזר מתרומה (לגי' רש"ס ופ"מ מתמורה) תוך כדי דיבור [אין דרך לישאל]

סך מע"ר ומע"ש כשמפריש מתוכו 19%, כשמפריש מבחוץ 23.4567% [1/9 מע"ר, 1/9 מע"ש, ומע"ר על פירות מע"ש]

הלכה ז' - ח' (לג. - לד.)

חזור לראש הדף
תערובת ק' טבול למע"ר עם ק' חולין - מפריש ק"א וא' מהם תרומת מעשר ודאי והשאר ספק
לר' אלעזר בן ערך (ולכו"ע לר' בא בר ממל) התרו"מ בטל ממילא בק' חולין (חוץ מדבר חשוב) ויעלה ממנו כנגדו [גזל כהנים]

מח' רבי ור' דוסתי בי ר' ינאי אם יכול לעשות כל המאה מע"ש למקום אחר ויקחו לעצמו (ספר ניר ורי"י קניבסקי - מח' בדמאי אם יפטר ממע"ר; רח"ק - מח' אם יתן המע"ש לכהן)

ק' טבול למע"ר עם ק' מע"ר טבול לתרו"מ - מפריש ק"א שי"א מהם תרו"מ ודאי והשאר ספק

ק' חולין עם ק' מע"ר טבול לתרו"מ - מפריש ק"י שי' מהם תרו"מ ודאי והשאר ספק
(רא"פ - לר' אלעזר בן ערך מפריש תרו"מ זו אחר זו ובטלין בק')

ומקדים לייחד מע"ר - לר"ל צריך לברר מקומם בתנאיו, ולר' יונה לומר "ואם לאו לא עשיתי כלום", לר' יוחנן א"צ לכפול או שיהא מבורר

טבול למע"ר שמרובה 1/10 ממע"ר טבול לתרו"מ - מפריש כשיעור תרו"מ ודאי בלבד

טבול לתרו"מ שמרובה מטבול למע"ר - מפריש כשיעור הטבל שממנו 1/10 תרו"מ ודאי ויוסיף כדי להשלים התרו"מ

אינו יודע מקום המע"ר - יפריש עד שממ"נ נטל תרומת מעשר מהמעשר

ספק איזו מע"ר טהור ואיזו טמא - יפריש מכל אחת תרו"מ כדי שניהן ויַתנה שהטהור תרו"מ -

לרבי טובל אף אחר שתיית הראשון [אולי כבר נטמא (רא"פ - טומאת משקה דאו' ומחמירין; גר"א - שסופו שיטמא ודאי)], לר"א בר"ש אחרי השני [ספק טומאת משקין לקולא]

שתה פחות מרביעית יין טמא (רח"ק - בסירוגין) לכו"ע טובל [אטו רביעית]

הדרן עלך מסכת דמאי