גמ' מז. - נג.
ב' קבלות לאשם מצורע - כהן א' בכלי למזבח [כחטאת האשם],
כהן א' ביד למצורע [ולקח דומיא דונתן]
ר"ע - אשם תלוי על ספק מעילה, ורבנן חולקין [מח' אם לומדין פ' עליונה מתחתונה, לרבנן ג"ש מצות מצות מחטאת, לומדים תחתון מעליון לב' סלעים (ולר"ע ילפינן ב' סלעים מתורת האשם או מג"ש ממעילה)]
השוחט עצמו א"צ צפון [אותו וכו' צפונה], אלא המקבל [ולקח הכהן מדם = לו קח, אותו במקום אשר ישחט העולה ולא השוחט - אבל מקבל בצפון]
שעיר נחשון א"צ צפון [ברייתא והו"א - אותו במקום אשר ישחט את העולה; לא גמרינן מדורות]
צפון בעולה חטאת אשם לעיכובא
יצא לידון בדבר החדש - ספק אי כללו גמר מיניה (רש"י - מידי דלא חידש בו)
בקדשים אין חוזרים ומלמדים: היקש ? ????>היקש, היקש ? ג"ש
מלמדין: ג"ש ? ג"ש, ק"ו ? ק"ו, ג"ש?? ק"ו, היקש ? ????>ק"ו,
מח': ג"ש/ק"ו ?????????היקש - כן לר"פ ורבינא דבתר למד אזלינן, ספק למר זוטרא - בתר מלמד
ספק: כולם ? בנין אב
שיירי הפנימיות על יסוד המערבי [רש"י - אשר פתח אוה"מ]
חיצוניות - דרומי [סמוך לירידתו מן הכבש]
ר' ישמעאל - שניהם מערבי, רשב"י - שניהם דרומי [מזבח בצפון ופגע בדרומי תחלה]
לרש"י: כל קרבנות חיצוניות בעי שפיכת שיריים ליסוד [אל יסוד מזבח העולה],
תחלת מתנות כנגד היסוד (לאפוקי דרומית מזרחית) [ק"ו משיריים דחטאת]
תחלת מתנות כנגד היסוד (לאפוקי דרומית מזרחית) [ק"ו משיריים דחטאת]
שיריים פנימיים מעכבים - רב אדא ב"א - לר' ישמעאל (ור"ע חולק),
ר"פ - דוקא מיצוי חטאת עוף (ב' תנאי אליבא דר' ישמעאל)
ר"פ - דוקא מיצוי חטאת עוף (ב' תנאי אליבא דר' ישמעאל)
מח' בשיטת ר"י דאמר אם כילה מכפר, לר' נחמי' מעכבין
חטאת שנזרקה למטה מחוט פסולה [המחטא אותה]
חטאת עוף למעלה פסולה [רש"י - חטאת היא]
מתנת חטאת - ר"א בר"ש - כ"מ על הקרן גופא
רבי - אף על ד"א עליונות של חודה של מזבח [וההראל ד' אמות]
ומח' ר' יוחנן ור' אלעזר אי נותן בתוך אמה של מקצוע מהני
רש"י מז:
חטאת טעונה קבלה בכלי שרת [לרש"י - ג"ש לקיחה מעולת סיני]
רש"י נג. - המקיף סובב המזבח - פניו למזבח
גמ' נג: - נז:
מתנת ב' שהן ד' - ר' ישמעאל ורב - חוזר ונותן [ג"ש סביב - מחטאת]
ת"ק ושמואל - א' כגמא [וזרקו, סביב]
אין יסוד (רב - בנין יסוד, לוי - נתינת דמים) למזרחית דרומית - דלא היתה בחלק בנימין,
רנב"י - אבל אוירו היה של בנימין
רנב"י - אבל אוירו היה של בנימין
בנימין הצדיק הצטער על רצועה מיהודה; כיצד בונין המזבח; דוד ושמואל עסקו בנויו של עולם - ובין כתפיו שכן, ועל זה נתקנא דואג
שלמי ציבור בצפון [הו"א - היקש לחטאת, היקש לעולה - על עולותיכם וזבחי שלמיכם]
ונאכלין לזכרי כהונה [היקש לחטאת]
קדשים קלים נאכלים בכל העיר [תאכלו במקום טהור - טהור ממצורע וטמא מזב, אותה (מנחה) במקום קדוש... במקום טהור - אפקיה למחנה ישראל]
קדשים קלים נשחטין כ"מ בעזרה אבל לא צידי צדדין (בלשכות) [לפני אוהל מועד (ב"פ)]
שחיטת שלמים (רש"י סא. - ב' גי' אם ה"ה שאר קרבנות) בעי פתיחת פתח אוה"מ [ושחטו פתח אוה"מ]
(דלתות היכל, העמדת המשכן, פשפשין בקרן מערבית צפונית/דרומית דאולם, לול אחורי ק"ק)
וילון כפתוח [רש"י - רק לצניעות], תל מפסיק כנגד הפתח ספק
עובי החומה כלפנים
לשכות בחול פתוחין לקודש: אסור בשחיטה, טומאה דרבנן, מותר באכילת ק"ק [בחצר אוה"מ יאכלוה] חוץ מימי מילואים [פתח אוה"מ ושם תאכלו אותו]
דם נפסל בשקיעה (לרש"י - ולא מהני הלנה בראש המזבח) [ביום הקריבו את זבחו - הקרבה ביום זביחה]
אור לשלישי - חזקי' - לא נחשב חוץ לזמנו, נותר [לא אינתיק מזמנו לשריפה [ביום השלישי]]
ור' יוחנן חולק [אידחי מאכילה [יאכל והנותר עד יום שלישי]]
בכור נאכל לב' ימים [בכורות כז: - דבי רב - שנה בשנה, ר' ישמעאל - היקש לחזה ושוק דשלמים; ר"ע - היקש לחזה ושוק דתודה ? לך יהיה - הויה אחרת [מח' אי הנלמד ממנו ודבר אחר = היקש וא"א להקיש להיקש, או אינו היקש]]
לכו"ע לומדים היקש מהיקש כשההיקש השני הוקש לפרט אחר, לרש"י - כשבב"א הוקש לדברים המפורשים, היקש ראשון ע"י ריבוי
משנתנו כראב"ע דאכילת פסח עד חצות [ג"ש בלילה הזה למכת בכורות], לר"ע מדאו' עד שעת חפזון [ואכלתם אותו בחפזון]
רש"י נד. - נז.
לרש"י - מיצוי עולת עוף נתקבל ע"ג בליטה קטנה כנגד קרן מזרחית דרומית למעלה מג"ט באויר בנימין
לרש"י - נקבים בד' קרנות לבלוע דם חטאת
בכור נאכל בכל העיר - לרש"י - הפסוק לא קבע מחיצה לוהבאתם שמה וכו' בכורות בקרכם
אין מלמדין מב' כתובין הבאין כא' אפילו ע"י ג"ש