גמ' קז. - קיא:
החובל ח' שרצים חייב [יש עור - חבורה שאינה חוזרת (רש"י - שוחט, צובע)]
לשמואל ואביי לחכמים דר' יוחנן ב"נ - ד' מהם (האנקה וכו') עורן כבשרן ופטור [כטומאה]
ר"י - בעור דאינו עב (אנקה, כח, חומט) פטור
נטילת נשמה בדג - יבש כסלע אפי' עביד רירי כשנוגע
שאר שקצים פטור, הורגן חייב (ר' ירמי' - כר"א דאפי' כינה, רב יוסף - לכו"ע דפרה ורבה [כאילים])
צד פרעוש - לר"א חייב, לר' יהושע פטור אבל אסור [מח' באין במינו ניצוד]
מלאכה שא"צ לגופה - צד שלא לצורך, מפיס מורסה לליחה, צד נחש שלא ישכנו
עוקר דבר מגידולו - כשותא מהיגי, עובר ממעי אמו, פטריות מדלי, ולא מעציץ שאינו נקוב [לאו רביתיה]
תפילין על עור עוף טהור [דיו עוברת על הנקב], דג ספק אי פסקא זוהמתא,
ולא על בהמה טמאה ונבילתן [בפיך - מין המותר בפיך]
ולא על בהמה טמאה ונבילתן [בפיך - מין המותר בפיך]
עולת עוף א"צ הפשט נוצה [בכנפיו]
מקום מילה [ערלתו ערלתו מנטיעה - דבר שעושה פרי, וערל זכר - מקום שניכר בין זכרות לנקבות]
שמואל וקרנא קבלו פני רב בבואו מא"י לבבל
רבנן - עושין מי מלח מועטין
ר' יוסי אוסר [מעבד האוכל] (לרב יהודה - ר' יוסי מתיר אפי' מרובין)
אלא נותן שמן לתוך מים או לתוך המלח
אלא נותן שמן לתוך מים או לתוך המלח
מי מלח 2/3 מלח אסור; מח' אי מולחין ביצה, וצנון אסור
רפואה - יין ומלח סדום וקילורין ע"ג העין מותר, תוך עין אסור; רוק תפל אפי' ע"ג עין אסור
יד (רש"י - קודם נטילה) לעין, חוטם, פה, אוזן, חסודה (מקום הקזה), אמה, פי טבעת, גיגית תיקצץ
שריקא טויא (לרש"י - שמן וביצים ע"ג צלי חם),
סינון מים - לרב חסדא וזעירי מותר [נאכל בלאו הכי], לחייא בר אשי אסור
סינון מים - לרב חסדא וזעירי מותר [נאכל בלאו הכי], לחייא בר אשי אסור
לטרוף ביצים אסור [לרש"י - נראה דבעי לקדרה]
מכה ברגל צומתה ביין חוץ מבני מחוזא דמפנקי [להם הוי רפואה], חלא לכו"ע אסור,
גב הרגל תמיד מותר [מסוכן]
גב הרגל תמיד מותר [מסוכן]
אין רוחצין בים הגדול (רעים), בימה דסדום, במי משרה - בדאישתהי [רפואה]
אוכלין מאכל בריאין לרפואה, מי דקלים לצמאו - אם אינו חולה
רפואות
סירוס אסור [בארצכם לא תעשו - בכם לא תיעשו] אפי' אחר סירוס [נתוק וכרות - נותק אחר כורת] חוץ מזקינה ועקרה ואשה למ"ד שאינה בפו"ר
חושש בשיניו - לא יגמע חומץ ויפלוט, הו"א דרבא - לאחר אכילתו אסור לבלוע (הדר בי' [הואיל ושרי לפני טיבול]) אלא טובל כדרכו
לת"ק לא יסוך בשמן וורד [לרש"י - מוכחא מילתא לרפואה] חוץ מבמקום דשכיח
ור"ש מתיר - כל ישראל בני מלכים [לרש"י - לא מוכחא]
אינו מתכוין - רב כר"י דאסור, שמואל כר"ש דמותר
רש"י קז. - קח:
אין במינו ניצוד - לרש"י לצורך חייב
שורה קילורין ע"ש ונותן על גב עיניו בשבת - לרש"י - היכר בשרייה והרואה סבר רחיצה היא