הלכה א' (סח. - סט:)
אכילת ערב שבת וערב פסח - לר"י עד 9 (וע"ש 91/2) [יכנס בתאוה] ויפסיק משתחשך,
לר' יוסה עד שתחשך וא"צ להפסיק, לחכמים פורס מפה ומקדש
לר' יוסה עד שתחשך וא"צ להפסיק, לחכמים פורס מפה ומקדש
לתני ר' חייה אף מיני תרגימא ושתייה אסור
מצה אסור ערב פסח [כבא על ארוסתו], לר"י בן בתירה אף חמץ [פסח בשחרית כשר]
אף עני מיסב [להודיע שיצאו לחירות] וד' כוסות אפי' מתמחוי
ר' יונה לא התענה תענית בכור בער"פ
ספק אם מיסב עבד לפני רבו ואשה לפני בעלה
ישמח אשתו ובניו - לת"ק ביין, לר"י ור"ט לנשים בנעלים וחגורות, לקטנים באגוזים
ד' כוסות [ד' גאולות, כוסות של פרעה, מלכיות, כוסות פורענות לאומות וכנגדן ד' כוסות של נחמות לישראל] רביעית (2 X 2 X 15/6 אצבעות), אפי' בב"א, בהפסק גדול (לק"ע לא [ישתכר קצת]), של שביעית (חזו"א - ישייר אחר ביעור), בקונדיטון, חי, מזוג הרבה, אדום
שיעור הוצאת יין חי בשבת 1/4 רביעית, מזוג לת"ק כדי גמייה ולר"י רביעית, קרוש כזית
חכמת אדם תאיר פניו
הלכה ב' - ג' (סט: - ע.)
לב"ש קידוש ואח"כ יין [יום גורם יין, כבר קידש היום קודם]
לב"ה יין ואח"כ קידוש [יין גורם קידוש, תדיר]
בהבדלה לר' יוסי לכו"ע יין קודם [הבדלה אף בשכר, תדיר],
לר' מנא לכו"ע הבדלה קודם [כבר נתחייב, יין לא גורם]
לר' מנא לכו"ע הבדלה קודם [כבר נתחייב, יין לא גורם]
ר' זעירא - מבדיל על שכר, קידוש רק ביין ובדיעבד יוצא מהש"ץ מקדש ישראל ויום השבת
חברייא בשם ר' יוחנן - צריך לטבל חזרת ב' פעמים [מצות צריכות כוונה]
לר' זעירא בשם ר' יוחנן רק לכתחלה [רק להיכרא; מצות ומרורים]
לר"ל פעם אחת (ושואל שבכל הלילות אנו מטבילין עם הפת וכו') אא"כ טיבל בשאר ירקות
מודה ר' יוחנן שיצא בהיסב למצוה ולא כיוון להדיא
לר' אלעזר ב"ר צדוק חרוסת מצוה [ריב"ל - זכר לטיט (עבה); י"א זכר לדם (רכה)]
אחרי טיבול ראשון מביא מצה חזרת וחרוסת וזכר לפסח וחגיגה
הלכה ד' - ה' (ע. - עא.)
מזגו כוס שני, והבן שואל (טבילה ב' פעמים, כולו מצה, כולו צלי), מתחיל בגנות (בעבר הנהר וכו') ומסיים בשבח, דורש מארמי אובד אבי, ר"ג - פסח מצה מרור, בכל דור ודור וכו',
לב"ש רק עד אם הבנים שמחה [עדיין לא נגאלו],
לב"ה למעינו מים [מ"מ גאולה בחצי היום, אלא כיון שהתחיל במצוה גמור]
לב"ה למעינו מים [מ"מ גאולה בחצי היום, אלא כיון שהתחיל במצוה גמור]
כנגד ד' בנים דיברה תורה (תשובה לחכם - בחוזק יד, לטיפש - אין מפטירין וכו' שלא יאכל בחבורה אחרת)
ברכת גאולה - לר"ט אינו חותם [ברכה קצרה], לר"ע גם בקשה לעתיד וחותם גאל ישראל
מח' ברייתות אם מברך זמן רק בג' רגלים או בכל מקראי קודש [אתי מזמן לזמן]
הלכה ו' - ז' (עא. - עא:)
כוס שלישי לברהמ"ז, רביעי גומר הלל, ולא ישתה ביניהן [שלא ישתכר ויאמר הלל]
לא אמרו שירה בגאולת מצרים [רק תחלת גאולתן], מרדכי ואסתר [בחו"ל; לא נגאלו ממלכות]
אין מפטירין באפיקומן - מיני זמר (אלא הלל), מיני מתיקה, לא יעברו חבורה
לא יאכלו פסח אם ישנו כל החבורה [היסח הדעת],
ר' יוסי - נתנמנמו יאכלו, נרדמו לא יאכלו
ר' יוסי - נתנמנמו יאכלו, נרדמו לא יאכלו
פיגול ונותר מטמאין ידים ותרומה ומצטרפין לכזית [שיעור עונש אכילתן]
ספק אם יוצא מטמא (ויצטרך לקלוף קצת בשר ומשליך וקולף וכו' [חתיכת רוב כפרוש ואינו מגע בית הסתרים])
פסח אחר חצות מטמא ידים [מסיח דעת (לכו"ע)]
לר' ישמעאל ברכת אכילת פסח פטור של זבח (חגיגה) ולא להיפך [עיקר פוטר טפל]
לר"ע צריך לברך על שניהם
הדרן עלך מסכת פסחים