גמ' לו. - לז:
ר"מ - תם משלם תחלה כל ח"נ לניזק אחרון ואז לשלפניו והראשונים יפסידו [כר' ישמעאל
כשכל פעם תפסו הניזק דנעשה כש"ש במקום הבעלים דבלא"ה ניזק ראשון גובה תחלה]
ר"ש - ח"נ להאחרון, ושלפניו חצי מה שנשאר [כר"ע - כל ניזק שותף בנזקין]
אמר תן חובי לעניים בפני גבאי א"א לחזור [יד עניים הוא]
שייך מועד רק למין או גודל מסויים, לאדם, ר"י - לשבתות [לרש"י - דעתו זחה]
רב זביד - רק כשבדקו דאינו נגח לאינו מינו, ובלא"ה מועד לכל
ור"פ חולק - אפי' סתמא, לסומכוס - חוץ ממועד לאדם [כ"ש לבהמה]
לרב זביד - מועד לאדם ובהמה, חזרה מבהמה מהני לבהמות, וסומכוס חולק
לכו"ע נגח שור חמור וגמל הוי מועד לכל
שייך מועד לסירוגין, לדילוג - לרב בג' נגיחות ולשמואל בד', לשמיעת שופר
חמור וגמל שור שור ושור וכו' - ספק אי נגיחה שלישית מצורף לראשונים או לאחרונים
רש"י לו: - לז:
לרש"י - לר"ע ניזק שתפס נעשה שומר על כולו
לרש"י - אף סירוגין דשוורים מח' רב ושמואל
גמ' לז: - לח:
משנה - שור הקדש הוזק או הזיק פטור [שור רעהו]
ר"ש בן מנסיא - הוזק - נ"ש אף בתם [רעהו כ' בתם להוציא מכלל נ"ש משא"כ בהקדש (רש"י ל"ק - עדיין בכלל נ"ש, ל"ב - חמיר מדלא פירט רעהו במועד]
הזיק - פטור [רש"י ל"ק - אין והועד בבעליו ובתם כ' שור איש, ל"ב - רעהו דוקא וחיוב מועד על תם דלעיל כתיב]
הזיק - פטור [רש"י ל"ק - אין והועד בבעליו ובתם כ' שור איש, ל"ב - רעהו דוקא וחיוב מועד על תם דלעיל כתיב]
שור גוי שהוזק פטור ושהזיק נ"ש אף תם [התיר ממונן [ראה ויתר גוים, הופיע (ממונם לישראל) מהר פארן]]
שור כותי שהוזק פטור, ושהזיק - לת"ק כישראל, לר"מ כגוי [גירי אמת - ומח' כמה קנסוהו שלא יטמעו]; אבל לא קנסו בנערה כותית [חוטא נשכר]
בשביל ב' פרידות טובות חס הקב"ה על עמון ומואב, יקדים לדבר מצוה
כתמים במקום הפקר טמאים ברקם לר"י [גרים טועין], בין הכותים לר"מ [נחשדו להפקיר]
גמ' לט. - מא.
שור חש"ו ושהלכו בעליו למדה"י שהוזק חייב, שהזיק - תם פטור [אין והועד בבעליו]
ובנגחן (הוחזק משתגע) מעמידין אפוטרופוס ומעידין בפניו לשוייה מועד -
ר' יוחנן - וישלם מעליית יתומים [שהאפוט' לא ימנע],
ובנגחן (הוחזק משתגע) מעמידין אפוטרופוס ומעידין בפניו לשוייה מועד -
ר' יוחנן - וישלם מעליית יתומים [שהאפוט' לא ימנע],
ר' יוסי בר"ח - מעליית אפוט' ולכשיגדלו נפרעין מיתומים
לחכמים דסומכוס אף מעמידין לתם לגבות מגופו
אפוטרופוס פטור מכופר [יתמי לאו בני כפרה]
נתפקח, הגדיל, חזרו - לר"מ וסומכוס חזר לתמותו [רשות משנה], ור' יוסי חולק
מועד של חש"ו - ר"י - חייב, ר' יעקב - ח"נ [רבא - לפרושי - בשמירה פחותה וחייב רק על צד תמות (דלא סגי) דמעמידין אפוט', אביי - פליגי - בלא שמר ומח' אי מעמידין לתם או לא ויגבה רק צד מועדות, רבינא - בנתפקח וכו' ומח' אי רשות משנה]
כופר - רבנן - דמי ניזק, ר' ישמעאל בריב"ב - דמי מזיק
[רב חסדא - מח' אי כופרא כפרה, ר"פ - כפרה ולרבנן ג"ש יושת ישית מדמי ולדות]
[רב חסדא - מח' אי כופרא כפרה, ר"פ - כפרה ולרבנן ג"ש יושת ישית מדמי ולדות]
ספק איך משלמין שותפין כופר, אי ממשכנין חייבי כופר [אי חמור]
שואל מועד בחזקת תם והכיר שהוא נגחן - שואל משלם ח"נ אי תפסו ב"ד (דא"א להודות או להעריקו) ובעלים ח"נ
לרבה - אי רשות אינה משנה, אבל משואל לבעל כן [לאו כל כמינך דמייעדת לשורי]
לר"פ - אי רשות משנה, אבל מבעל לשואל לא [שם בעליו עליו]
לר' יוחנן אין לחלק
שור האצטדיון אינו נסקל [כי יגח ולא שיגיחוהו]
לרב, ברייתא - כשר לקרבן [אנוס], לשמואל פסול [נעבד בו עבירה]
לרב, ברייתא - כשר לקרבן [אנוס], לשמואל פסול [נעבד בו עבירה]
הרג ע"י רביעה, רגל ברה"י - אביי - חייב כופר, לרבא פטור
רש"י לט.
אין אפוט' לתם - לרש"י - נפרעין רק מקרקעי דיתמי, לי"א - פ"נ קנסא ויתמי לאו בני קנסא
אין נזקקין לנכסי יתומין - לרש"י - לאו בני מצוה
גמ' מא. - מד.
העדאה לכופר: רבא - אמדוהו (שיהרג אילו לא ברחו) לג' (ורב אשי חולק)
רב אשי - סיכן לג' (ואח"כ מתו)
מועד לבהמה (לרב זביד), לגוים (לרב שימי), לטריפה (לר"ל), והגמ' חולקת
ר"פ - ברח מסקילה
רב אחא בדר"א - הוזמו המזימין בסוף
רבינא - לא הוכר איזה שור עד הסוף
שור הנסקל - איסור אכילה משנגמר דינו [לא יאכל (ולא "יהנה"), את בשרו]
איסור הנאה [הו"א - נקי (מנכסיו), לא יאכל] אפי' עורו [נקי, את - הטפל לבשרו]
תם פטור מחצי כופר [מגופו - בר סקילה אפי' לפני גמר דין; ר"א - נקי אפי' עפ"י ע"א, בעלים (למ"ד כופרא כפרה), נתכוין לבהמה]
לריה"ג חייב, לר"ט ברה"י כופר שלם
לריה"ג חייב, לר"ט ברה"י כופר שלם
פטור מדמי עבד [ר"ע - נקי]
פטור מדמי ולדות [ר"ע - כי ינצו אנשים ולא שוורים, ריה"ג - נקי] מט. - חוץ משפחה [חמרתא]
ינצו אנשים ויש אסון באשה באינו מתכוין לה -
רב אדא ב"א - חייב בדמי ולדות [לרש"י - כר"ש דחולק אתד"ב חזקי'], ואביי ורבא חולקין
כופר אשה ליורשיה [הקיש אשה לאיש, אין הבעל נוטל בראוי - חיוב משמתה],
נזקי אשה ליורשיה: בגרושה (רש"י - אחר החבלה), ולרבנן דרבי דשבח דממילא = ראוי - לבני מערבא לרבה בגבו ב"ד מעות ולר"נ בגבו קרקע (או מעות לרש"י)
דמי ולדות תמיד לבעל [בעל האשה] חוץ משפחה (רש"י - בשעת חבלה) לאדון
מועד שלא בכוונה או בלי עדים - ר"ל - פטור מדמי עבד [יתן לאדוניו והשור יסקל - כל זמן שבסקילה], ור' יוחנן חולק [אם עבד]
רבה - פטור מכופר [יסקל וגם בעליו וכו' - שבסקילה],
ור"א חולק, ור' יוחנן ור"ל חולקין [אם כופר]
וחייב דמים [רש"י - לא גרע מנזקין] חוץ: ממודה בדמי עבד [פוטר אפי' במקום סקילה ("מועד היה")]
ור"א חולק, ור' יוחנן ור"ל חולקין [אם כופר]
וחייב דמים [רש"י - לא גרע מנזקין] חוץ: ממודה בדמי עבד [פוטר אפי' במקום סקילה ("מועד היה")]
ספק לרבא באשו שלא בכוונה דפטור מכופר אי משלם דמים (בכוונה - רש"י - פטור משום קלב"מ)
או בן יגח או בת יגח - אפי' קטנים אפי' בתם אפי' לנזקין
רש"י מא. - מג.
הרג אדם ג"פ שלא בכוונה לרש"י מח: הוי מועד לכופר דשן ורגל אבל לא לבכוונה
נוגח ורובע עפ"י בעלים אינו נסקל - לרש"י - מודה בקנס, רש"י מג. - כמיתת הבעלים - כאדם שהודה
נ"מ בין כופר לדמים - רש"י - באין נכסי
גמ' מד. - מו.
אינו מתכוין ליהודי בר קיימא אינו נסקל [השור יסקל וגם בעליו יומת - כמיתת הבעלים]
מתחכך בכותל להנאתו עד שמפילו על אדם -
שמואל - חייב כופר במועד (לרש"י מח: - ע"י ג"פ בכוונה להפיל על אדם) [אם כופר]
רב - פטור [אין סקילה] (איתותב)
אין כופר ע"י צרורות
נזקין שלא בכוונה - ר"י - חייב [ככופר], ר"ש - פטור [כסקילה - חיוב דשור (רש"י - מחמתו)]
נתכוין לזה והרג זה - ר"ש - פטור [כבעלים - וארב לו], משנתנו - חייב [וארב לו לקבוע כמחצה]
אין בעלים לשור - ת"ק - יסקל, ר"י - פטור אפי' הפקיר אח"כ [והועד בבעליו והמית השור יסקל - ממיתה עד גמר דין]
משנגמר דינו - אסור בהנאה ואינו ברשותו
לרבנן א"א לשומר להחזירו [אתפסתי' לשורי ביד ב"ד (לרש"י - הביאו - הזיקא בידים) ועי"ז גמרו דינו בפניו [כמיתת בעלים]]
לר' יעקב מוחזר [ממ"נ גומרין שלא בפניו [אינו בר טענה] ואמרינן הרי שלך לפניך באיסוה"נ (לרש"י - בהיזק דממילא)]
שומר חייב בנזק כבעלים, ודמי שור לבעל חוץ מש"ח בשמירה פחותה, ושוכר וש"ש בשמירה מעולה
ש"ח שקיבל שמירת נזקיו של נגחן אין דעתו על שלא יוזק [רש"י - מפחדין ממנו]
שמירת שור - ר"מ - מעולה [אין דרך לשמור והתורה חייבה תם + ולא ישמרנו, וג"ש לתם] -
גמ' נה: - דוקא לקרן
גמ' נה: - דוקא לקרן
ר"י - מועד בפחותה (רוח מצויה) [דרך לשמור - ותם + ולא ישמרנו הוי רבוי אחר רבוי למעט] ותם במעולה [ולא ישמרנו - למועד]
רב אדא ב"א - וצד תמות במקומוה עומדת, ורב חולק
ראב"י - אף תם בפחותה [ג"ש ממועד]
ר"א - מועד בסכין [ולא תשים דמים (לרש"י - ולא ישמרנו = יקיימנו)] אבל במעולה נמי חייב
רש"י מה.
מכירת שור לפני שנגמר דינו ליסקל - רש"י - מכור לרדיא (רש"י צח: - ולא יסקל לרבי יהודה)