TOSFOS DH d'Hadar Zakif
תוספות ד"ה דהדר זקיף
(SUMMARY: Tosfos gives two explanations how it becomes Reshus ha'Yachid.)
וא''ת והיכי חשיב למעלה מעשרה רה''י הא גדיים בוקעין בו תחתיו ואפילו ר' יוסי בר' יהודה לא שרי אלא בהדרן מחיצות
Question: How is above 10 considered Reshus ha'Yachid? Goats can penetrate underneath! Even R. Yosi b'Ribi Chanina [who says that a basket four by four Tefachim on a pole in Reshus ha'Rabim is Reshus ha'Yachid] permits only when the Mechitzos [of the basket] surround [the pole]!
וי''ל דמיירי כגון שסתום תחת הזקיפה דלא מצי בקעי
Answer #1: The case is, it is sealed under where it becomes vertical. Goats cannot penetrate [underneath].
אי נמי כגון שיש גובה י' באותו זקיפה דחשיב רה''י אע''ג דגדיים בוקעין כמו עגלות כדאמר בהזורק (שבת צח.) דהוי רה''י אע''ג דתחתיהן הוי רה''ר
Answer #2: The case is, the vertical ascent is 10 tall. It is considered Reshus ha'Yachid even though goats can penetrate, just like the wagons [used to carry the boards of the Mishkan], like it says in Shabbos (98a) that they are Reshus ha'Yachid, even though underneath is Reshus ha'Rabim.
TOSFOS DH v'Ha Iy Ba'i Maisi Lah Derech Alav
תוספות ד"ה והא אי בעי מייתי לה דרך עליו
(SUMMARY: Tosfos concludes that he could rest it on the branch in the middle.)
פ''ה דיכול לעלות באילן עד למעלה מעשרה וליטלו דהא כל האילן מעשרה ולמעלה רה''י ויביאנו אצלו למקום שביתתו
Explanation #1 (Rashi): He can ascend on the tree until above 10 [Tefachim] and take [his Eruv], for the entire tree from 10 and above is Reshus ha'Yachid, and he can bring it to him, to the place of his Shevisah.
יש סבורים שר''ל שגם האויר שהוא למעלה מי' אפילו כנגד הנטייה שהיתה פחותה מי' הוי רה''י
Explanation: Some say that [Rashi] means that also the air that is above 10, even above where [the tree] leans [horizontally], which was less than 10, is Reshus ha'Yachid.
ולא עלה זה על דעת רש''י דלא הוי רה''י אלא כרמלית
Rejection: This never crossed Rashi's mind. It is not Reshus ha'Yachid, rather, Karmelis;
ומה שפירש ויביאנו למקום שביתתו אין לומר דהיינו לעיקרו של אילן דהא רה''ר גמורה
He explained that he brings it to the place of his Shevisah. This does not mean to the trunk of the tree, which is absolute Reshus ha'Rabim;
ואע''ג דד' אמותיו חשבינן כרה''י היינו דוקא למהוי הוא ועירובו במקום אחד אבל להתיר להביא שם מרה''י או לאסור מרה''ר שם לא חשיב רה''י דהא לית ליה מחיצות ולא חלק רשות
Even though his four Amos are considered Reshus ha'Yachid, this is only to consider that he and his Eruv are in one place. It is not considered Reshus ha'Yachid to permit to bring to there from Reshus ha'Yachid, or to forbid [bringing] from Reshus ha'Rabim [to] there, for it does not have Mechitzos and it is not a separate Reshus.
ומשני כשרבים מכתפים עליו על נטיית הנוף הנמוכה מי' דהוי רה''ר כדעולא
Explanation #1 (cont.): [The Gemara] answers that many people adjust loads on the branch where it leans, below 10. It is Reshus ha'Rabim, like Ula taught;
וקיימא לן במושיט מרה''י לרה''י דרך אויר רה''ר אפילו למעלה מעשרה חייב דתנן בהזורק (שם דף צו.) היו שתיהן בדיוטא אחת הזורק פטור והמושיט חייב שכך היתה עבודת הלוים
We hold that one who is Moshit (extends) from Reshus ha'Yachid to Reshus ha'Yachid through the air of Reshus ha'Rabim, even above 10, is liable, for a Mishnah in Shabbos (96a) says that if both were in one row, one who throws is exempt and one who passes is liable, for this was the Leviyim's service.
Note: Here, Rashi considers the four Amos around his Shevisah to be Reshus ha'Yachid. Above, Tosfos cited Rashi himself to say that it is Reshus ha'Yachid only to consider that he and his Eruv are in one place. Ba'al ha'Ma'or (Dapei ha'Rif 8a) asked this. I do not know why Tosfos did not ask this.
ונראה דלאו מושיט הוא אלא מעביר את העירוב רחוק חוץ לד' אמות וחייב אפילו זה כנגד זה
Remark (Tosfos): He is not Moshit. Rather, he is Ma'avir (transports) the Eruv afar, outside of four Amos (of where it was resting), and he is liable even if (the two Reshuyos ha'Yachid) are opposite each other. (Maharsha - Moshit is only when he is stationary, and extends the item. Karnei Re'em - Moshit is only through two people. Maharam - Moshit is only within four Amos.)
כדאי' בהזורק (שם דף צז.) א''ר אלעזר המוציא משוי למעלה מעשרה חייב שכן משא בני קהת ומקום עקירתו והנחתו הוי רה''י
Source (Shabbos 97a): R. Elazar said that one who carries a load above 10 [Tefachim] is liable, for this is how Bnei Kehas carried. The place of Akirah and Hanachah is in Reshus ha'Yachid.
וקשה אכתי אי בעי זריק ליה עד נגד מקום השביתה דזורק פטור
Question: Still, if he wanted, he could throw [the Eruv] until next to the place of his Shevisah, for one who throws is exempt!
ור''י מפרש והא אי בעי מייתי ליה דרך עליו היינו שיניחנו על הנטייה שהיא כרמלית ויחזור ויביאנו לעיקרו של אילן שהוא מקום שביתתו ממש
Explanation #2 (Ri): [We ask that] if he wanted, he could bring [the Eruv] Derech Alav, i.e. put it on where the branch leans, which is Karmelis, and return and take it to the trunk, which is truly the place of his Shevisah;
ומשני כשרבים מכתפין עליו דהשתא לא מצי מנח ליה על נטייה דהוי מוציא מרה''י לרה''ר
[The Gemara] answers that many people adjust loads on it. Now, he cannot leave it on where the branch leans, for that is Hotza'ah from Reshus ha'Yachid to Reshus ha'Rabim.
והואיל ואי בעי זריק ליה עד נגד מקום השביתה
Implied question: [We should say that it is an Eruv] Ho'il (since), if he wanted, he could throw [the Eruv] until Neged (10 Tefachim above) the place of his Shevisah!
ליכא למימר דכי זריק ליה נמי אכתי לא הוי עירוב אלא משום דד' אמות חשיבי רה''י ועולה עד לרקיע וכולי האי וודאי לא אמרינן הואיל
Answer: We do not say so, since even when he throws it, it is still not an Eruv, only because his four Amos are considered Reshus ha'Yachid and ascend to Shamayim. Surely, we do not say "Ho'il" so much.
אך קשה דאכתי משכחת לה דאינו חייב כגון בזה עוקר וזה מניח
Question: Still, we find [how he could take the Eruv to the place of his Shevisah, and] he is not liable, e.g. one person does Akirah, and another does Hanachah!
אי נמי דכי מטי ליה עד מקום הנטייה יניח על ידו או על כתיפו למעלה מי'
Alternatively, when he gets to where it leans, he places it on his hand or on his shoulder above 10;
דהא דמחייב בהזורק מעביר למעלה מעשרה היינו דוקא בדלא נח למעלה מעשרה דהכי מוקי לה ההיא דפ''ק דשבת (דף ח:) גבי אסקופה דאם נטל ונתן שלשתן פטורין
In Shabbos, we obligate one who passes above 10, only when it did not rest above 10. So we establish the case in Shabbos (8b) regarding a threshold [between two Reshuyos]. If one [in the middle] took from someone [in Reshus ha'Yachid] and gave to someone [in Reshus ha'Rabim, or vice-versa], and three are exempt;
ופריך נימא תהוי תיובתא דרבא דאמר המעביר חפץ כו' ומשני התם לא נח הכא נח
We ask that this refutes Rava, who said that if one who transfers an item [four Amos in Reshus ha'Rabim is liable, even if he carried it above 10 Tefachim], and answer that [in Rava's case] it did not rest [in the middle]. Here, it rested [in the middleman's hands].
ונראה לי דבכל הנהו כיון דבקל יבא לידי איסור דאורייתא אפילו רבי מודה דגזרו עליו בין השמשות כדאמרינן לקמן (דף לד:) גבי קנה דרכיך דגזר שמא יקטום
Answer: In all of these ways, since he can easily come to an Isur Torah, even Rebbi agrees that Chachamim decreed Bein ha'Shemashos, like it says below (34b) about a soft reed, that [Rebbi] decrees lest he break it.
TOSFOS DH Iy d'Eis Bei Arba'ah Ki Nasnu b'Kalkalah Mai Havi
תוספות ד"ה אי דאית ביה ארבעה כי נתנו בכלכלה מאי הוי
(SUMMARY: Tosfos explains why it is surely Reshus ha'Yachid.)
דכיון דהאילן רשות היחיד הויא ליה כלכלה חורי רה''י ובחורי רשות היחיד אין לחוש אם גדיים בוקעים בו
Explanation: Since the tree is Reshus ha'Yachid, the basket is a hole of Reshus ha'Yachid, and in holes of Reshus ha'Yachid there is no concern if goats can penetrate.
TOSFOS DH v'Kalkalah Mashlimah l'Dalet
תוספות ד"ה וכלכלה משלימתו לד'
(SUMMARY: Tosfos concludes that it must be narrow below.)
פירש''י אף על גב דבראשו הוי ד' לא הוי רה''י הואיל ואין בתחתיו רוחב ד' ולא הוי רה''י אלא אם כן מתחיל להיות רחב ארבעה בתוך ג' הסמוכין לארץ
Explanation #1 (Rashi): Even though at the top it is 4, it is not Reshus ha'Yachid, since it is not four wide at the bottom. It is Reshus ha'Yachid only if it begins to be four wide within three of the ground.
ולא נראה דבשלהי פ' הזורק (שבת דף קא.) אמר עמוד גבוה י' ובראשו רחב ארבע אם למטה הוי רוחב (הגהת הב"ח) שלשה זרק ונח על גביו חייב כיון דרוחב שלשה לא בקעי גדיים
Rebuttal: In Shabbos (101a), it says that a pillar 10 [Tefachim] tall, and at the top it is four wide, if below it is three [Tefachim] wide, if one threw and it landed on top, he is liable. Since it is three wide, goats do not penetrate!
וצריך לומר באין בתחתיתו ג':
Explanation #2: [Rather,] we must say that it is not three wide below.
33b----------------------------------------33b
TOSFOS DH v'Rebbi Savar k'R. Meir d'Amar Chokekim Lehashlim...
תוספות ד"ה ורבי סבר כר' מאיר דאמר חוקקין להשלים...
(SUMMARY: Tosfos explains why Ravina needed to establish it like this.)
וא''ת והך כלכלה היכי דמי
Question: What is the case of the basket?
אם היא שוה לגבי האילן או תלויה למטה בפחות מג' לגבי האילן (הגהה במהדורת עוז והדר) א''כ אמאי צריך חקיקה
If it is even with the top of the tree, or it hangs below, less than three [Tefachim] from the top of the tree, why do we need Chakikah (to view it as if a cavity was carved out in the tree)?
ואם היא תלויה למטה מג' לגבי האילן א''כ היכי פריך לעיל ואי אית ביה ד' כי נתנו על הכלכלה מאי הוי הא לא חשיב רשות היחיד אפילו יש באילן ד' אם לא מטעם חקיקה דרחוקה מגב האילן
And if it hangs three below the top of the tree, why did we ask above "if it is four, even if he put it on the basket, what does this do?" It is not considered Reshus ha'Yachid even if the tree is four, if not due to Chakikah, for it is far from the top of the tree!
וי''ל כגון שפי הכלכל''ה שוה לגבי האילן ומ''ה הוי חורי רה''י והעירוב מונח בשולי הכלכלה שהיא רחוקה ג' ולהכי צריך חקיקה
Answer: The case is, the opening of the basket is even with the top of the tree. Therefore, it is a hole of Reshus ha'Yachid. The Eruv is in the bottom of the basket, which is distanced three [from the top]. Therefore, Chakikah is needed.
והא דלא מוקי שהעירוב בפי הכלכלה או שהכלכלה רחבה ד' ומכל מקום לא הוי רה''י הואיל והגדיים בוקעין בו
Implied question: Why didn't [Ravina] establish that the Eruv is in the opening of the basket, or the basket is four wide, but even so it is not Reshus ha'Yachid, because gpn?
וי''ל דא''כ במאי דנקט כלכלה לא השמיענו מידי דלינקוט עמוד שיש בראשו ד' ואין בתחתיתו ג'
Answer: If so, [the Beraisa] did not teach anything through the case of a basket. It should teach about a pillar four wide at the top, and below it is not three wide!
ואף על גב דאשמעינן דצדדין אסורין
Implied question: It teaches that Tzedadin (things on a tree) are forbidden.
לא הוי ליה למתנייה הכא כיון שבעירוב לא השמיענו כלום
Answer: It should not have taught that here, since it does not teach anything about Eruv!
אלא ודאי נקט כלכלה לאשמעינן דחוקקין להשלים ובעינן עירוב על מקום ד'
Rather, surely it mentioned a basket to teach that Chokekim Lehashlim, and we need an Eruv on a place four [by four].
וא''ת אכתי למה ליה למימר כלל סבר לה כרבי מאיר וסבר לה כר' יהודה לימא לעולם אימא לך דלא בעינן עירוב על גבי מקום ד' והכא כשהכלכלה שוה לראשו של אילן
Question: Still, why must [Ravina] say at all "he holds like R. Meir and he holds like R. Yehudah"? He should say that really, we do not need an Eruv on a place four by four. Here, the basket is even with the top of the tree;
וקמ''ל דלא חשיב רשות היחיד אפילו לרבי יוסי ברבי יהודה דחשיב טרסקל רשות היחיד משום דהתם הדרן מחיצתא
The Chidush is, it is not considered Reshus ha'Yachid, even according to R. Yosi b'Ribi Yehudah, who considers a basket [on a pole] to be Reshus ha'Yachid, because there, the Mechitzos surround [the pole]!
ונראה לפרש דמשמע ליה דווקא נתנו בכלכלה (כן נראה להגיה) הוי עירוב הא נתנו על גבי אילן לא הוי עירוב
Answer: It connotes to him that only if he put it in the basket it is an Eruv, but if he put it on the top of the tree, it is not an Eruv;
מדקתני נתנו בכלכלה ולא קתני תלאו לכלכלה באילן ונתן שם עירובו הלכך ע''כ אויר דשולי הכלכלה רחוק שלשה מגב האילן
Since it taught "if he put it in the basket", and did not teach "he hung a basket on a tree and put his Eruv there", you are forced to say that the interior of the bottom of the basket is distanced three from the top of the tree.
TOSFOS DH k'Man d'Lo k'R. Yosi b'Ribi Yehudah
תוספות ד"ה כמאן דלא כר' יוסי בר' יהודה
(SUMMARY: Tosfos resolves this with another text.)
לספרים דגרסי בסמוך התם (כי) הדרן מחיצתא אבל בקורה לא הדרן מחיצתא דמשמע דקאי אברייתא דנעץ קורה ומשמע ליה דאיירי אפילו חוץ לארבע אמותיו דומיא דמתניתין
Observation: According to Seforim that say below "there, the Mechitzos surround [the pole]. Regarding a beam, the Mechitzos do not surround', this connotes that it refers to the Beraisa of one who inserted a beam, and it connotes to [the Makshan] that we discuss even outside his four Amos, similar to the case of our Mishnah...
אפילו הכי הוי עירוב דכיון דאין בתחתיתו ג' אע''ג דראשו ד' לא הוי רשות היחיד דגדיים בוקעים בו ולהכי קאמר דלא כרבי יוסי ברבי יהודה
Even so, it is an Eruv. Since it is not three [wide] underneath, even though at the top it is four wide, it is not Reshus ha'Yachid, because goats penetrate. This is why it says 'this is unlike R. Yosi b'Ribi Yehudah.'
TOSFOS DH Ho'il v'Yachol Lintoso u'Lehavi'o Toch Asarah
תוספות ד"ה הואיל ויכול לנטותו ולהביאו תוך עשרה
(SUMMARY: Tosfos gives two explanations why R. Yirmeyah permits.)
פירש רבינו שמואל דהאי אמורא סבר לה כרבנן דאמרי בהמצניע (שבת דף צב.) אגד כלי שמיה אגד
Explanation #1 (Rashbam): This Amora holds like Rabanan, who say in Shabbos (92a) that Eged Kli Shmei Eged (something in a Kli is considered to be partially in the Reshus of the Kli);
וכיון דאגד כלי למעלה מיו''ד כשנח העירוב למטה מעשרה (הגהת הב"ח) אין בהנחה זו איסור הוצאה (הגהת מהרש"ל) ואחר שנח ברה''ר יכול ליטלו ולאוכלו
Since Eged (it is in a) Kli above 10, when the Eruv rests below 10, there is no Isur Hotza'ah in this Hanachah, and after it rests in Reshus ha'Rabim, he can take it and eat it.
ומיהו אפילו לא שמיה אגד אין כאן איסור הוצאה הואיל ונח בכלכלה למטה מעשרה דהוי כרמלית אם רוחב ד' ואין בהטייה זו איסור דאורייתא
Explanation #2: However, even it is not considered Eged, there is no Isur Hotza'ah, since it rested in the basket below 10, which is Karmelis, if it is four wide, and there is no Isur Torah through tilting it.
TOSFOS DH Eisivei Rav bar Sheva v'Chulei
תוספות ד"ה איתיביה רב בר שבא כו'
(SUMMARY: Tosfos points out that Rashi must distinguish when we say Ho'il.)
לפ''ה דפי' לעיל גבי אילן הנוטה חוץ לד''א דלמטה מיו''ד הוי עירוב הואיל ומצי לאתויי פחות פחות מארבע
Implied question: According to Rashi, who explained above (33a) regarding a tree that leans outside four Amos, that below 10 it is an Eruv since he could bring it less than four Amos at a time [why must he take his Eruv to the desired place of Shevisah? It should suffice Ho'il (since) if he wanted, he could take it!]
צריך לחלק בין הואיל דהכא לההוא
Answer: He must distinguish between this Ho'il and that Ho'il.
TOSFOS DH Molicho
תוספות ד"ה מוליכו
(SUMMARY: Tosfos explains that he brings it through a Shali'ach.)
פ''ה ועל ידי שלוחו קאמר דאיהו אפילו בלא פת קני ליה שביתה
Explanation (Rashi): He brings it [to the desired place of Shevisah] through a Shali'ach. If he himself took it, even without bread he acquired Shevisah!
ופי' כן משום דבסוף מי שהוציאוהו (לקמן נא:) פסקינן כרב נחמן ואליבא דרבי יהודה דאחד עני ועשיר מערב ברגליו:
Remark: He explained so, because below (51b) we rule like Rav Nachman, and according to R. Yehudah, that both an Oni and Ashir can be Me'arev through their legs (going to the desired place of Shevisah, even without bread).