More Discussions for this daf
1. Kidush on Mizbe'ach 2. Ein Ma'avirin 3. Mizbe'ach ha'Zahav or Mizbe'ach ha'Olah?
4. דכלי שרת על ידי נגיעה 5. הניח מזרק בתוך מזרק וקיבל בה את הדם
דיונים על הדף - יומא נח

אברהם יוסף שווארץ שואל:

נח. מבואר בגמרא דכלי שרת על ידי נגיעה, וממילא נאמר חיסרון של חציצה,

ויל"ע חדא מגמרא זבחים כה: דאויר כלי שרת מקדש - דהיינו בהכרח עצם היותו בכלי שרת אפילו בלא נגיעה,

ועוד, במצינו דכל הקומץ צריך להיות בתוך הכלי, ואם עיקר הקידוש הוא על ידי נגיעה למה לא יקדשה על ידי נגיעה אפילו אם חלקה הוא למעלה מן הכלי, ולמה כלי שרת צריך תוך?

שווארץ

הכולל משיב:

שלום

לא כ"כ ברורה לי השאלה. אם הכוונה לשאול ממה שמבואר בסוגיא דחציצה פוסלת בכלי שרת - הרי חציצה גרעה מאויר, ויש דברים שאין צריך להם נגיעה ואעפי"כ פוסלת חציצה. על כן גם אם אויר כלי ככלי בכל זאת חציצה בין הדבר לבין הכלי פוסלת.

ומה שצריך לקדש בתוך הכלי אין זה סותר למה שמבואר בסוגיא שחציצה פוסלת, כי לעולם בעינן תרתי - צריך שלא יהא דבר חוצץ וגם צריך שיהא בתוך הכלי, כי כל דבר הטעון כלי אין חשוב 'כלי' אלא תוכו. ערש"י מנחות ז.

בברכה,

יוסי בן ארזה

אברהם יוסף שווארץ שואל שוב:

לכאורה היה נראה דיסוד חציצה הוא דאינו מאפשר נגיעה, ואם מצינו דלא בעינן נגיעה - דאויר כבר מקדשת, מה איכפת לן בחציצה.

לכאורה רואין להדיא בגמרא דיסוד חציצה הוא משום דאינו מאפשר נגיעה, מדמסיק דכשר לגבי דם דמחלחל ופסול לגבי קומץ, - דהיינו דדם סוף כל סוף נוגע בכלי משא"כ בקומץ.

אברהם יוסף שווארץ

הכולל משיב:

אכן איסור חציצה לא מחייב נגיעה, ויש לזה כמה ראיות. וע"ע אבני נזר יו"ד רסו.

יוסי בן ארזה