More Discussions for this daf
1. "Sleight of hand" in the Goralos 2. Spelling of Pasuk "Yo'omad" or "Ya'omad" 3. Par before Seir
4. Se'ir Ein Me'akev Es ha'Par 5. Blood 6. Essential versus Non-Essential
7. עלה בשמאל מהו
דיונים על הדף - יומא מ

אברהם יוסף שווארץ שואל:

מ: שאלו תלמידיו את רבי עקיבא עלה בשמאל מהו שיחיזיר בימין, ... והא דאמרת הגרלה מעכבא וכיון דקבעתיה שמאל היכי מהדרינן ליה.

יש לתמוה, אפילו למ"ד הגרלה לא מעכבא הרי בודאי אם עשה הגרלה היא קובעת וא"כ איך ס"ד דהגרלה לא מעכבא מהדרינן ליה?

שווארץ

הכולל משיב:

א) עי' תוס' רא"ש דהוה מצי למימר ולטעמיך לדידך דאמרת הגרלה לא מעכבא כיון דקבעתיה שמאל היכי מהדר ליה לימין דעד כאן לא פליגי אלא דאם קרא להם שם הגרלה לא מעכבא אבל כולהו מודו דהגרלה קובעת ואי אפשר לשנותם כמו קריאת השם שקובעת בשאר קרבנות, עכ"ל. הרי פשוט להרא"ש שאם עשה הגרלה היא הקובעת לכן הגמ' המ"ל ולטעמיך.

ב) הגבורת ארי תירץ דאיכא למימר דבשעת לקיחה היה כהן קורא שם על תנאי שאם יעלה הגורל של ה' בימין יהיו נקבעין ע"י הגורל ואם יעלה בשמאל אני קורא שם עכשיו בשעת לקיחה שהשעיר שבימין בשעת הגרלה יהיה לשם מעכשיו שהוא שעת לקיחה, עיי"ש, דהיינו שעושה תנאי שאולי תתבטל ההגרלה למפרע.

ג) ועי' שו"ת דובב מישרים ח"ג סי' קד סק"א ד"ה ונראה דתלי שכתב דלמ"ד הגרלה לא מעכבא הוי הגרלה מטעם קידוש פה וכמ"ש ת"י סוף לט: דהגרלה אינה רק במקום קריאת שם, וא"כ למ"ד הגרלה לא מעכבא בדעת הכהן לקדש דוקא אם יעלה בימין ולא אם יעלה בשמאל. א"כ אם עלה בשמאל הוי הקדש טעות ולא הוי הקדש, משא"כ למ"ד הגרלה מעכבא הוי קביעות ובירור ובין אם יעלה בימין בין אם יעלה בשמאל הרי נקבע גם אם זה טעות.

[לכאו' תירוץ הדובב מישרים דומה לתירוצו של הגבו"א, רק דלדובב מישרים לא צריך תנאי מפורש של הכהן אלא ממילא הוי בדעת הכהן כן].

ד) ועי' שפת אמת דהוי ס"ד לפרש דכשעלה של ה' בשמאל לא יקחהו לחטאת אלא ירעה עד שיסתאב ויקח אחר לחטאת בלא הגרלה.

בהצלחה רבה

דוד בלום