More Discussions for this daf
1. Maharsha's pshat in Rashi in R'Eliezer's shita 2. Niddah/Zivah 3. רש״י ד״ה עד שיצא הולד
4. אין קושי לנפלים 5. עד שיצא הולד
דיונים על הדף - נדה לח

שוורץ שואל:

איתא בנדה לח, אמר להן מאי דעתייכו משום נפלים אין קושי לנפלים, וצ"ע דגרסינן בדף ח: ת''ר הרי שהיתה בחזקת מעוברת וראתה דם ואח''כ הפילה רוח או כל דבר שאינו של קיימא הרי היא בחזקתה ודיה שעתה ואע''ג שאין ראיה לדבר זכר לדבר שנאמר הרינו חלנו כמו ילדנו רוח מאי זכר לדבר הרי ראיה גדולה היא כי כתיב האי קרא בזכרים כתיב ורמינהי קשתה שנים ולשלישי הפילה רוח או כל דבר שאינו של קיימא הרי זו יולדת בזוב ואי אמרת לידה מעלייתא היא קושי סמוך ללידה רחמנא טהריה, ובתוס' שם קושי סמוך ללידה רחמנא טהריה. וא''ת דבפרק בנות כותים (לקמן לו:). אמר דמה מחמת עצמה ולא מחמת ולד ופריך ונימא דמה מחמת עצמה ולא מחמת אונס ומשני מטהר אני בולד שכן יש לו טהרה אחרי כן מה שאין כן באונס והשתא והא בלידת רוח אין טהרה ויש לומר דפריך אואי בעית אימא דקאמר התם ולד אין לך אונס גדול מזה, ובתוס' ינישם הוסיפו דמכיון דמרבינן קושי מחמת לידה, אפילו לידה שאין לה ימי טהרה - כגון שפיר מלא מים - מכל מקום קושי מחמתה טהורה, וצ"ע דבמגרא דילן איתא להדיא אין קושי לנפלים, ובמאי עדיף רוח מנפל.

שוורץ

הכולל משיב:

נפל יש לו ימי טהרה עי' נדה כח. במשנה יצא מחותך או מסורס משיצא רובו הרי הוא כילוד ומכיון שהוא כילוד הרי יש לו ימי טהרה, משא"כ לידת רוח אין טהרה כמו שהבאת מהתוס' דף ט. והטעם לזה כי נפל הוא לידה, רק לידת מת, משא"כ רוח לא הוי לידה בכלל.

כדאי להוסיף כאן דברי החינוך ודברי הרמב"ם-

א) עי' ספר החינוך מצוה קס"ו ד"ה מדיני המצוה, וז"ל, ואחד היולדת חי או מת ואפילו נפל והוא שתגמר צורתו טמאה טומאת לידה, ע"כ. ואח"כ כתב החינוך, וז"ל, וכל אשה שיש לה ימי טומאת לידה יש לה ימי טוהר מדין תורה.

למדנו שהפילה נפל יש לה ימי טהרה כי גם אם הפילה נפל מ"מ נקרא לידה.

ב) ועי' רמב"ם הל' איסורי ביאה פ"ז ה"א, וז"ל, מעוברת שהתחילה להצטער ואחזוה חבלי לידה והתחיל הדם לצאת קודם שתלד אותו הדם הוא הנקרא דם קושי וגו' ובלבד שתלד ולד חי אבל אם הפילה אין קושי לנפלים אפילו היה הדם שותת ויורד עם החבלים והצער י"ד יום קודם שתלד ה"ז דם קושי וטהור, ע"כ. (ונראה פשוט שאין חבלי לידה בהפילה רוח.)

ג) אמנם כל זה אם הפילה נפל, משא"כ בהפילה רוח הרי לא נגמרה צורתו ולפמ"ש החינוך אינה טמאה לידה. וגם אין חבלי לידה לכן לא שייך אין קושי לנפלים לפמ"ש הרמב"ם. הרי נתבאר בס"ד ההבדל בין נפל לרוח.

שבוע טוב,

דוד בלום

שוורץ שואל:

ודאי נפל יש לו ימי טהרה ולרוח אין.

הקשיתי, שבגמרא איתא שנתמעט נפל מדין קושי סמוך ללידה, וקושי סמוך ללידת נפל מטמא.

וא"כ ק"ו רוח אינו מטהר ימי קושי.

אמנם בגמרא ח:, ובתוס', מבואר להדיא דאם לידת רוח נחשבת לידה היא מטהרת דם שראתה בקושי, וצע"ג.

הכולל משיב:

אמנם מבואר בגמ' דלמסקנא לידת רוח לא נחשבת לידה מעלייתא כמ"ש סוף ח: ואי אמרת לידה מעלייתא משמע דקיי"ל דלידת רוח לא נחשבת לידה גמורה לכן למסקנא לידת רוח אינה מטהרת דם שראתה בקושי.

כל טוב

דוד בלום

שוורץ שואל:

מבואר בגמ' דלפי מאי דס"ד דלידת רוח נחשבת לידה, היה ראוי לטהר קושי בלידת רוח.

והקשיתי דאף לפי מאי דס"ד מ"מ במאי עדיף לידת רוח מלידת נפל, דאע"פ שהוא לידה גמורה אינה מטהר קושי?

הכולל משיב:

לא שמתי לב שכתר"ה שליט"א שואל מהס"ד של הגמ' ועם כתר"ה הסליחה.

ועי' סדרי טהרה סי' קצ"ד ס"ק טו שכתב שצ"ל שהמקשה הוכיח שס"ל להאי תנא יש קושי לנפלים, עיי"ש.

ועי' גם יד דוד ריש ט. שהביא הסדרי טהרה (הסדרי טהרה גם נמצא בחידודי הלכות על הדף) והביא היד דוד ממגיד משנה הלכות איסורי ביאה פ"ז ה"א שכתב דרבא בנדה לח: ס"ל אין קושי לנפלים, וכתב היד דוד שמע מינה שאר אמוראים לא ס"ל הכי וגם עתה נוכל להוסיף שהברייתא בדף ח: גם ס"ל יש קושי לנפלים.

יישר כח גדול,

דוד בלום