עוד דיונים על הדף
1. הקדש אפילו באלף לא בטיל 2. וכל היכא דמעל נפיק לחולין
דיונים על הדף - פסחים כז

אברהם יוסף שווארץ שואל:

לכ' תלמידי חכמים מופלגים של כולל עיון הדף

בתוס' פסחים כז: ד"ה הקדש אפילו באלף לא בטיל העלו דהקדש נקרא דבר שיש לו מתיירן - והיינו אע"פ שאינה דוקא עומדת לפדיון, מכל מקום מכיון שאפשר לפדות נקרא יש לו מתירין, ונשאלת השאלה דבמשניות מקואות פ"ב מ"ב פסק רבי מאיר דבטומאה דרבנן אמרינן בספק טבילה ספק דרבנן לקולא, ולכאורה לפי דעת התוס' הויא ליה להחמיר מכיון דהויא דבר שיש לו מתירין?

שווארץ

הכולל משיב:

נראה ששם מיירי שנגע בטהרות אחר שטבל במקוה שספק טהור ספק טמא, ואוכל זה אין לו מתירים, משא"כ לענין הגברא, אה"נ אומרים לו זיל טבול, עי' תוס' עירובין לו. ד"ה במקוה דלענין זיל טבול רבי מאיר מודה כי יש לו מתירין.

כל טוב

דוד בלום

אברהם יוסף שווארץ שואל:

לכ' הרב בלום ותלמידי חכמים של כולל עיון הדף

תודה רבה על תשובתכם, אל עי' תוס' עירובין לו. הסיקו דרי מאיר לענין הגברא והדרא קושיין לדוכתין

הכולל משיב:

יישר כח לכתר"ה שליט"א שציין לסוף דברי התוס' עירובין לו.

עי' רמב"ם הל' ברכות פ"ו הט"ו שכל ספק שבטהרת ידים טהור. וכתב כסף משנה דלא אמרינן ליה הרי מקוה לפניך טבול דשאני ידים שאין להם עיקר בדאורייתא.

כל טוב

דוד בלום