More Discussions for this daf
1. Amora'im arguing with Tanna'im? 2. Tosfos DH Keivan 3. Beracha on wine after bentching
4. Korban Pessach is an Affirmation of Emunah 5. Marsa in the Daf Review 6. Brachah on Kos of Birchas Ha'mazon
7. אמוראים חולקים על תנאים 8. תוד"ה ואמר ר' יוחנן 9. תוד"ה כיון
דיונים על הדף - פסחים קג

אהרן ברכה שואל:

מה שייך תוס' בד"ה כיון דאמר הב וניבריך איתסר למשתי לכל הסוגיא דהכא? שכמ"ה

אהרן ברכה

מילנו, איטליה

הכולל משיב:

אע"פ שתוס' מקשה על גמרא בברכות מגמ' אחרת בברכות, ברור שאפשר שיהיו השלכות מתירוץ לקושיא זו להדין של סוגייתנו כיון דאמריתו הב לן ונבריך וכו'.

כל טוב,

יעקב מנטרוז

אהרן ברכה שואל:

ומה הם ההשלכות כאן?

הכולל משיב:

כוונתי למה שהקשו התוס' סתירה מגמ' אחת שמשמע שהב לן ונבריך אינו סילוק, למה שמשמע מגמ' אחרת (וכמו שמשמע מהסוגיא שלנו) שהב לן וכו' הוי סילוק. ובכמה מקומות תוס' מתרצת לקושיא זו בחילוק בין ב' ציורים שונים (אפשר שיש ציור שהיינו חושבים שהוא סילוק, ובאמת אינו סילוק, ועוד אפשר שאם גמרו לאכול באמת אינו סילוק כמעשה דינאי). ולכן הקושיא שייך מאד לברר הדין של הב לן ונבריך, אע"פ שבסוף מתרץ התוס' שאין זה משנה הדין מכיון שעשה לגרמאי.

י. מונטרוז

אהרן ברכה שואל:

אבל לכאורה אותו תוס' שייך לא' מהב' מקומות שמדובר עליהם ולא כאן.

הכולל משיב:

לעניות דעתי כוונת התוס' שמכח הגמרא שלנו מתעוררת לנו קושיא על שתי הגמרות בברכות. והיא שכאן בפסחים לומדים שאם אומרים הב לן וניברך זה כבר נקרא סוף הסעודה ואם כן קשה כי בברכות מח. אמר ינאי המלך לאשתו מי יתן לנו אדם שיברך לנו ותוס' מבארים שזה כאילו אמר לאשתו הב לן וניברך ואם כן נקרא סוף הסעודה ואסור לינאי ואשתו לאכול עוד. ומכיון שרואים מהגמ' ברכות מז. - ממה שרב אמר לרב שימי בר חייא שמכיון שאני ושמואל גמרנו לאכול לכן רב שימי לא יכול להצטרף אתנו -אם כן מכיון שינאי ואשתו גמרו לאכול יוצא ששמעון בן גם לא יכול להצטרף אתם.

לפי זה הטעם שתוס' שואלים קושיא זו כאן הוא משום שכתוב בפסחים שהב לן וניברך הוא כמו סוף הסעודה לכן נהיה לנו סתירה בין שתי הגמרות בברכות.

בהצלחה רבה

דוד בלום