More Discussions for this daf
1. Are vegetables good for you 2. Mayim Shelanu 3. Shadu/Ramu
4. Mayim Shelanu 5. Why two verses; who is "Rav Nachman" 6. The Order of Rashi's explanations.
7. ב' פסוקים 8. סדר פירושי רש"י
DAF DISCUSSIONS - PESACHIM 42

________________________________________________________

THE TORAH DISCUSSION FORUM

Kollel Iyun Hadaf

daf@dafyomi.co.il, www.dafyomi.co.il

Rosh Kollel: Rabbi Mordecai Kornfeld

________________________________________________________

 

PESACHIM 42

Why two verses; who is "Rav Nachman"

Ask the Kollel
Ask the
Kollel

Aharon Braha asked (in Hebrew):

א) מה הנ"מ בין דרשא דר"נ מאמלאה החרבה לרנב"י דדורש מלאום מלאום יאמץ .

ב) ועוד דלפי ב' הגרסאות יש קושי נוסף לשיטת רש"י ז"ל בב"ב מו: דס"ל שסתם ר"נ הוא רנב"י כדמפרש התוס' בד"ה שלח שם ועוד בגיטין לא: ד"ה אנא לא צריכנא להו. ולמה התוס' לא הביאו כראי' נוספת.

ג) ועוד דמה יש לתרץ לשיטת רש"י ז"ל לטענה זו ולשאר טענות.

ד) במסורת הש"ס מעיר שקשה לגרוס רנב"י במקום ר"נ כאן. האם יש מישהו שמצדד שאפשר לקים גרסא דידן ואיך?

שכמ"ה

Haqatan Aharon Braha HY"V, Milan, Italy

The Kollel replies:

א) דרשת חז"ל מבואר טפי בקרא ד"אמלאה החרבה", כיון שהוזכרו שם להדיא רומי (צור) וירושלים, וגם הוזכר שם להדיא שהשני יחרב בשעה שהראשון ימלא (ולא רק שאחד יהיה יותר גדול מהשני), מה שאינו במבואר להדיא בקרא ד"לאום מלאום יאמץ".

ורנב"י שהביא קרא ד"לאום מלאום יאמץ" בא להוסיף דמאחר שמצאנו דבר זה מפורש בנביאים כנ"ל יש למצוא לה רמז גם בתורת משה, וכדאמרי' (תענית ט.) דליכא מידי דכתיבא בכתובי ולא רמיזא באורייתא, ולכן הביא מקרא מן התורה אע"פ שאין דרשתם מבואר כ"כ כבקרא דיחזקאל.

ב) ראה מה שכתבתי למטה, אות ד'.

ג) אין כוונת רש"י שם שכל סתם רב נחמן בש"ס הוא ר"נ בר יצחק, אלא שלפעמים (כאשר הדבר מוכח מתוך הסוגיא) גם סתם רב נחמן יכול להיות ר"נ בר יצחק.

ד) הגירסא הנכונה היא "א"ר יצחק", כן הוא ברוב כתבי היד ובקצת דפו"י, כמו שהובא בדק"ס אות ח'. הדק"ס מעיר שם שגם במס' מגילה ו. מצאנו שר' יצחק הוא שדורש אמלאה החריבה.

מרדכי קורנפלד

Aharon Braha responds:

הבעיא שמ"מ לא משמע כן מכמה מפרשים על שיטת רש"י ז"ל בפרט לפי קיצור כללי הש"ס שמובא בסוף מס' ברכות ולפ"ז חוזרת הקושיא לדוכתא ועוש אם תוכלו לומר לי המקור של הדיוק שהבאתם.

The Kollel replies:

כך שמעתי פעם מת"ח מובהק, שלא נתכוון רש"י לומר שכל סתם ר"נ הוא ר"נ בר יצחק, אלא שלפעמים סתם ר"נ הוא ר"נ בר יצחק, ולכאורה מוכח כדבריו מכמה וכמה מקומות בש"ס, כמו שהעירו התוס' לנכון.

ועפ"ז נראה שרש"י לא כתב כן אלא בהך דגיטין לא:, דמוכח מהתם דר"נ דחולין קכד., שהיה חתן הריש גלותא, היה ר"נ בר יצחק, וכן בהך דמגילה כח: (כמו שהעיר בגליון הש"ס בגיטין שם), ע"פ גירסתו שם שגרס בגמ' מגילה שם להדיא דר"נ "בר יצחק" היה מענוותנאי בתראי (כמו שהעיר בדק"ס שם, וכ"ה ביוחסין השלם), דמוכח מהתם דר"נ דסוף סוטה, שהיה עניו ביותר, היה ר"נ בר יצחק.

בברכה,

מרדכי קורנפלד

Dafyomi Advancement Forum homepage
D.A.F. Homepage


Insights to
the Daf
 •  Background
to the Daf
 •  Review
Questions
 •  Review
Summary
 •  Point by
Point
 •  Halachah
Outlines
 •  Tosfos
Outlines
 •  English
Charts

Revach
l'Daf
 •  Review
Quiz
 •  Hebrew
Charts
 •  Yosef
Da'as
 •  Chidonim
on the Daf
 •  Galei
Masechta
 •  Video/Audio
Lectures