דיונים על הדף - ערכין כט

י.י. קראוס שואל:

ערכין כט. ומשבא ליד כהן מותר בהנאה דכתיב כל חרם בישראל לך יהיה. צ"ע דלעיל כח רע"ב דריש לה למימרא דחרם מטלטלין לאיזה כהן שירצה.

גם צ"ע לבן בתירא איך קאמר דסתם חרמים לבדה"ב הא קרא כתיב כל חרם בישראל לך יהיה, ובגמ' בסמוך מיישב קרא דקרקעות דכשדה החרם אבל קרא דמטלטלין לא (וא"ל דבן בתירא מודה במטלטלין דבהמשך הגמ' מפורש דחולק אף במטלטלין) וצ"ע.

י.י. קראוס

ירושלים

הכולל משיב:

לשאלה הראשונה, נראה דתרתי שמעינן מינה, כי המשמעות היא שהחרם נתון לאהרן, וכל זרעו בכלל, וגם ממילא שמענו שהוא שלו, ד'לך' משמע שהוא שלו ורשאי ליהנות ממנו.

לשאלה השניה, נראה כיון שיש שני מקראות ד'כל חרם קדש קדשים הוא לה' ו'כל חרם בישראל לך יהיה' הרי על כרחך בשני מיני חרמים מדובר, והשאלה היא בסתם חרמים איך לדון, ועל כרחך אחד מהם מתפרש במפרש ואחד בסתם. (וערמב"ם שהביא קרא ד'כל חרם בישראל לך יהיה' כמקור לסתם חרמים לכהנים).

י. בן ארזה

כולל עיון הדף