More Discussions for this daf
1. Forcing the month to be Malei 2. Calendar 3. The Tur's list of ATB'SH in OC 428
4. רש"- שנים חסירין בקיץ 5. אור עיבורו 6. סיפור עם רבי
דיונים על הדף - ערכין ט

אייל שואל:

שלום וברכה

אשמח לעזרה בהבנת הענין הזה:

שיטת אחרים - כשיש בין ר"ה לר"ה 4 ימים - זה יוצא "אור עיבורו".

כלומר כשהשנה מעוברת - שיש 5 ימים - כן ייצא "אור אור עיבורו"! ולא כמו תירוץ הגמ' (שאומרת שלמאן דאמר הזה לא יכול לחול באור אור עיבורו).

ואם נאמר שפער של 4 ימים יוצא ביום הנף, ו- 5 ימים יוצא באור עיבורו, (ואז אכן כתירוץ הגמרא זה לא יוצא באור אור עבורו) - אז למה הגמ' אומרת שלשיטה זו זה לא יכול לחול ביום הנף? הרי זה המקרה הרגיל שבו זה כן חל!

תודה

אייל

הכולל משיב:

א) לפי שיטת אחרים כל החודשים בין בחורף בין בקיץ כולן כסדרן. לכן ההפרש בקיץ בין פסח לראש השנה הוא תמיד אותו דבר בין בשנה פשוטה בין בשנה מעוברת כי חודש העיבור הוא תמיד בחורף באדר ואם כן חודש העיבור לא משפיע בכלל על ההפרש שיש בקיץ בין פסח לראש השנה.

ב) לפי זה, לשיטת אחרים ההפרש בין ראש השנה של שנה זו לראש השנה של שנה הבאה הוא תמיד 4 ימים בשנה פשוטה ו-5 ימים בשנה מעוברת. אבל יום נוסף זה רק ניכר בחורף בגלל שאדר שני הוא 29 ימים ולכן יש יום אחד נוסף על 28 יום. אמנם זה רק משפיע על ההפרש בין ראש השנה לפסח בחורף ולא על ההפרש בין פסח לראש השנה בקיץ.

ג) לפי החשבון הזה ראש השנה תמיד חל באור עיבורו של ניסן כי הימים בין פסח לבין ראש השנה תמיד קבועים (ולכן הגמרא שואלת סוף סוף לאחרים ביום הנף לא משכחת כי כל החדשים כסדרן לפי שיטת אחרים).

יישר כח גדול

דוד בלום