עוד דיונים על הדף
1. בטביעות עינא דקלא 2. רש"י ד"ה בחלבו
דיונים על הדף - חולין צו

שמואל שואל:

רש"י ד"ה בחלבו - שלא נטל חלב הכליות

יל"ע מדוע נקט רש"י כליות דוקא. ועיין לקמו צז.

שמואל

לייקווד

הכולל משיב:

א) עי' רמב"ם הל' מאכלות אסורות פט"ו הל"ב על ירך שצלאו בחלבו שכתב הרמב"ם לפיכך אם היה כחוש ולא היה בו חלב הכליות ולא חלב קרב אלא מעט כאחד מששים קולף ואוכל וגו', ומשמע שאם ניטל כבר חלב הכליות וחלב הקרב א"כ נשאר רק קצת חלב והוא בטל בששים. ואולי רש"י ס"ל דסגי שניטל רק חלב הכליות כי אז לפעמים כבר יש ששים בבהמה נגד החלב. א"כ כונת רש"י שחלב הכליות הוא מרובה לכן רק אם לא נטל חלב הכליות אז ברור שאין ביטול בששים, וצ"ע בכל זה.

ב) ומצאתי שכתב דברים דומים להנ"ל בשו"ת היכלי שן תליתאה סי' לט (ד"ה וראיתי) שכתב דמשמע מרש"י שלנו שנצלה עם כל חלבו שלא ניטל ממנו כלום דאז אין בו ששים ונאסר בכל ומשום דמפעפע ולא סגי בקליפה וצריך ששים, עכ"ל. וזה כנזכ"ל שיש הרבה חלב הכליות ואם לא ניטל חלב הכליות אין ששים נגד החלב, משא"כ אם ניטל חלב הכליות לא נשאר הרבה חלב ומסתמא יש ששים כנגד החלב לכן החלב בטל.

ג) בליקוטי חבר בן חיים כתב בדרך אחרת שכונת רש"י שלא נאמר שלא נטל שום חלב דא"כ הרי כולו בלוע מחלב אלא ודאי לא מיירי כ"א בגוונא שהניח בתוכו חלב במקום א', ונקט רש"י חלב כליות כלו' חלב גמור מדאורייתא, עכ"ל.

ד) אמנם לענ"ד זה לא כ"כ מתאים עם הרמב"ם שמשמע שעיקר החלב זה חלב הכליות וחלב הקרב, וזה הטעם שנקט חלב הכליות, וא"כ למה לנו לעשות פלוגתא בין רש"י להרמב"ם. ואע"ג שבע"כ יש חילוק בין רש"י לרמב"ם כי הרמב"ם הזכיר חלב קרב ורש"י לא הזכיר, מ"מ משמע דבין לרש"י בין לרמב"ם חלב הכליות הוא חלב עיקרי וגם שיש הרבה חלב הכליות, לכן הרמב"ם מזכיר חלב הכליות קודם חלב הקרב.

ה) ובשיחת חולין עמ' תקיח ציון ז39 כתב שרש"י כתב שלא נטל חלב הכליות שהוא החלב הרחוק ביותר מראשו ואעפ"כ יש בכח חלב הכליות הנמצא סמוך לזנבו לפעפע ולעלות עד ראש אזנו, עיי"ש.

הכולל מוסיף:

ולפי פשט ב) לעיל בשם היכלי שן דברי רש"י כאן שלא נטל חלב הכליות הם יכולים לסייע לנו להבין דברי הרמב"ם המפורסמים בהל' קרבן פסח פ"י הי"א, וז"ל, כשאדם אוכל את הפסח וגו' אין מנקין אותו כשאר הבשר וגו' אלא צולין אותו שלם, עיי"ש. וכתב על זה הראב"ד, בחיי ראשי אין איסור גדול מזה שיצלה הפסח עם גיד הנשה ועם שמנו ועם תרבא דתותי מתני ועם קרומות שבראש ואם אזכה ואוכל פסח ויביא לפני כזה הייתי חובטו בקרקע לפניו, עכ"ל. אבל עתה לפמ"ש רש"י שהגדי רק נאסר אם לא נטל חלב הכליות כתב היכלי שן דבפסח דמוציא ממנו כל האימורין להקטירן ע"ג המזבח וגו' דהיינו האליה והכליות ויותרת הכבד מלבד חלב שעל הקרב וחלב הכליות, א"כ נגד תרבא דתותי מתנא יש בו ששים, ואולי גם נגד שמנו של גיד. הלכך צולה כולם ביחד וגו' כיון דאיכא ס' נגדם, ע"כ. ועי' גם רבי דוד ערמאה על רמב"ם מאכ"א פט"ו הל"ב.

בהצלחה רבה

דוד בלום