More Discussions for this daf
1. Korbonos of Nochrim 2. Checking for a Mum 3. Tereifah in the Teivah
4. בגליל 5. לא קאי איניש אדעתיה דרביה עד ארבעין שנין
דיונים על הדף - עבודה זרה ה

פירוש הדואר שואל:

ע"ז דף ה: 'אמר רבה ש"מ לא קאי איניש אדעתיה דרביה עד ארבעין שנין'.

בגירסא בגמרות שלנו, אמר 'רבה'.

כן מצינו במסכת מועד קטן כח. 'אמר רבא חיי בני ומזוני וכו' רב חסדה חיה תשעין ותרתין שנין רבה חיה ארבעין וכו' ', נמצא שימי חייו של רבה היו ארבעים שנה.

ויש להבין לפי זה, וכי אפשר שרבה ח"ו לא עמד על דעת רבו, ובפרט שרבה הי' ראש הישיבה כ"ב שנים, כדאיתא בשלהי מסכת ברכות (סד., ובעוד מקומות) , 'מלך רבה עשרין ותרתין שנין' (כעין קושיית הגמ' להלן יט:).

ולא מיבעיא לפי דעת התוס' במסכת סוטה כב: בד"ה ועד כמה, שארבעין שנה פירושו משנה שהתחיל ללמוד ולא משנה שנולד, אלא אף לפי אלו החולקים וסוברים שארבעין שנה פירושו משנה שנולד, וכי אפשר שרבה עמד על דעת רבו רק בסוף ימי חייו.

ואפילו אם אנו גורסים כאן במסת ע"ז אמר 'רבא' במקום 'רבה', כגרסת הדקדוקי סופרים, מ"מ האם אפשר שלפי רבא, רבה לא ירד על דעת רבו.

ישנם עוד כמה וכמה מראי מקומות (כגון ר"ה יח., תוס' יבמות קה. ד"ה רבא ואביי), אם ימי רבא בעצמו היו רק ארבעים שנה, אבל אין אלו מוסיפות הרבה למה שכבר כתוב לעיל.

פירוש הדואר (אימייל)

הכולל משיב:

שלום

יתכן שרבה דיבר על הכלל, אבל יש יוצאים מן הכלל שתבונתם רבה. וייתכן שאמנם רבה לא הגיע לסוף דעת רבו ותבונתו כדפרש"י.

בברכה,

יוסי בן ארזה