More Discussions for this daf
1. Benefit from the dead 2. Snakes 3. Men Using Mirrors
4. Using a Barber Who Is An Idolator 5. Nosein Ta'am li'Fegam 6. עשרה דברים מחזירים את החולה
7. אפר מקלה
 DAF DISCUSSIONS - AVODAH ZARAH 29
1. David Zinner asked:

I'm interested in any commentary on "you may not profit from a dead body".

One implication from this is that funeral homes and cemeteries should onlybe owned by non-profit organizations.

As you can see from my signature and web site, this is a particular interest of mine.

David Zinner, Executive Director

Kavod v'Nichum

8112 Sea Water Path

Columbia, MD 21045

www.Jewish-funerals.org

2. Rabbi Feinhandler replies:

Dear Rabbi David Zinner,

There is no problem in making a living from a funeral home as I have explained in the attached document.

Best wishes,

Rabbi Feinhandler

==============================================================

לכבוד הרב דוד זינר שליט"א, מנהל חברא קדישא "כבוד ונחום" בקולומביה מרילנד בארצות הברית,

אחדשה"ט,

אשר שאל ממני איך מותר לנהל בית לוויות למתים אחר שחז"ל אמרו בע"ז כ"ט ועוד מקומות שאסור ליהנות מן המת, והרי אנשים מתפרנסים מן הנפטרים ומן הלויות, ואם כן שמא צריך לעשות כל סידורי הלוויות בלי ריווח, ודבר זה לא שמענו כלל.

והנה הרמב"ם כתב בפי"ד מהלכות אבל הל' כ"א וז"ל: המת אסור בהנאה כולו חוץ משערו שהוא מותר בהנאה מפני שאינו גופו וכן ארונו וכל תכריכיו אסורין בהנאה אבל כלים המוכנים לתכריך לא נאסרו בהנאה, אפילו ארג בגד למת לא נאסר עד שיגיע במטה הנקברת עמו שאין ההזמנה אוסרת עכ"ל.

הרי מבואר שגדר האיסור הוא שאסור לנו לקבל הנאה מן הגוף של המת, וענין של הנאה הוא שעושה מן המת דבר כמו סבון או בגד מעור המת, כל אלה אסורין מדין הנאה. אבל מה שמוכרים למת ארון ותכריכין, וכן עושים לו לוויה בתוך בית הלוויות, אין זה נחשב הנאה מן המת כלל. וסיבת הדבר הוא שאין הנאה מגוף המת, אלא נהנים מן הזיכרון של המת, והיינו שאנחנו זוכרים את המת וכך אנו משתכרים, אבל לא נהנים מן הגוף של המת.

עוד דוגמא של הנאה מן המת היא אם היה מוכר את המת לגוים עבור כסף כדי שהם יעשו עליו נסיונות, שהרי כאן הוא נהנה מגוף המת. אבל מה שרגילים לעשות בבית הלויות הכל נעשה לכבודו של מת, ואין זה נחשב הנאה מגוף המת כלל וכלל ואין בזה שום פקפוק וכן מנהג כל כלל ישראל.

והריני דוש"ת ידידו,

ישראל פסח פיינהנדלר

===============

הרב ישראל פסח פיינהנדלר

רב ומו"ץ בית מדרש אבני ישפה

מחבר שו"ת אבני ישפה

טל: 5371447 2 972

פאקס: 5372658 2 972

3. David Zinner asked:

Thank you for the response to my previous question. My friend translated it for me. As we were discussing it, he raised some interesting issues. He brought up the point that one should not make more than 1/6 profit - the shmuel principle - does this apply to the necessity of a funeral?

Also does the rule of deception apply to overcharging for funerals?

Thank you again for your assistance.

David Zinner, Executive Director Kavod v'Nichum 8112 Sea Water Path Columbia, MD 21045 www.Jewish-funerals.org 410-799-8070

4. The Kollel replies:

Below you will find what we answered to a similar question.

Best wishes,

Kollel Iyun Hadaf

================== Bava Basra 090: Profitting by more than 1/6th

Barry Epstein asked:

90a- The Rashbam says that one who buys from wholesalers and sells to individual customers is Rabbinically forbidden to mark it up by more than 1/6th. This applies only to staples. Then how do grocery stores today work, as they certainly buy staples from wholesalers and mark the items up by more than 1/6th?

Barry Epstein, Dallas, USA ---------------------------------------------- The Kollel replies:

The prohibition was for retailers for whom the only difference was that the retailer sold it piecemeal rather than all at once.

Today, in contrast, the retailer has a myriad of costs, delivery, overhead, taxes, interest, etc., and all these are factored into the price (see Shulchan Aruch, Choshen Mishpat 231:20). Today the only prohibition is to sell over the market price, if such can be determined.

D. Zupnik