More Discussions for this daf
1. Dibur is not a Ma'aseh 2. Pshat in Rashi 3. Which Mesichta comes before Makos?
4. Keitzad Ein HaEdim Neasim Zomemim 5. Edut Sh'eino Yachol L'haziman 6. Question on the second Kal Vachomer.
7. Rebbi Yochanan's Kal v'Chomer 8. Eidim Zomemim 9. Rebbi Yochanan's Kal v'Chomer
10. Does the Gerushah become a Chalalah? 11. Damages 12. Iy Atah Yachol Lehazimah, and Kim Lei...
13. 40 lashes 14. Minah Hani Mili 15. Edus she'I Efshar l'Hazimah
16. Malkus for Edim Zomemim in a case of Ben Gerushah, Tosfos 17. Question on Suggestion of First Tosfos 18. First Tosfos on Daf 2a
19. Mitzri Sheni 20. Lo Sa'aneh Without an Action 21. Mitzri Sheni
22. Ben Gerushah And Ben Chalutzah 23. Chalutzah 24. Galus
25. Chalalah 26. R Yochanons Kal v'Chomer- Insights 27. Killing b'Shogeg or b'Meizid
28. Ma'aseh or not? 29. v'Lo Ka'asher Asah 30. Tosfos on "Mah ha'Sokel"
31. Tosfos and Maharsha 2b 32. R. Yochanan's Kal v'Chomer 33. Question on the Ritva from Shifchah Charufah (in Insights)
34. מכות בגימטריא הרהורים 35. מכות בגימטריא הרהורים 36. תוספות ד"ה מעידין
37. אין עושין בהן דין הזמה כל עיקר 38. והצדיקו את הצדיק 39. בגניבתו ולא בזממו
דיונים על הדף - מכות ב

שמואל דוד בערקאוויץ שואל:

לולי המקור בגניבתו ולא בזממו (מכות ב:) מה הדין אם העידו שאחד גנב ולא היה לו לשלם ונמכר בגניבתו ואח"כ באו עדים והזימום. אי הוי כאשר עשה (דומה למיתה) או דילמא דומה לממון שאפשר בחזרה -עיין תוספות ב"ק ד

שמואל דוד בערקאוויטש

הכולל משיב:

יתכן שזה תלוי במחלוקת בין תוס' ב"ק ד: ד"ה ועדים בשם ריב"א לבין הרמב"ם הל' עדות פ"כ ה"ב, דלריב"א לא שייך בממון כאשר זמם ולא כאשר עשה כי ממון אפשר בחזרה. ולפ"ז מי שגרם שחבירו נמכר לעבד הרי הפסיד הזמן שהיה עבד וזמן א"א בחזרה, עי' ב"ב כא: שמקרי ינוקא הוה פסידא דלא הדר, וכתבו תוס' ד"ה ומקרי בשם ר"י דאותה שעה שמלמד להם טעות אין יכולין להחזיר לעולם, עיי"ש, הרי שביטול זמן א"א בחזרה. משא"כ לרמב"ם גם במלקות לא שייך כאשר זמם ולא כאשר עשה וביאר בכסף משנה דרק בהרגו על פיהם שייך כאשר זמם ולא כאשר עשה משום דגדול עונשו מנשוא וגו' דומיא דנותן כל זרעו למולך, עיי"ש. ונראה שאם מוכר חבירו לעבד לא מקרי גדול עונו מנשוא דומיא דמחייב חבירו מלקות דלא מקרי גדול עונו מנשוא וגם יכול להיות שיש אנשים שהיו מעדיפים שימכרו אותם לעבד במקום שיקבלו מלקות ואינו ברור אם מלקות הוי חמור טפי ממכירת אדם לעבד. א"כ משמע מכס"מ שאם מוכרים אדם לעבד לולי הדרשה בגניבתו ולא בזממו היינו אומרים שלא שייך כאשר זמם ולא כאשר עשה וצריך למכור העד כעבד.

בהצלחה רבה

דוד בלום