More Discussions for this daf
1. Dibur is not a Ma'aseh 2. Pshat in Rashi 3. Which Mesichta comes before Makos?
4. Keitzad Ein HaEdim Neasim Zomemim 5. Edut Sh'eino Yachol L'haziman 6. Question on the second Kal Vachomer.
7. Rebbi Yochanan's Kal v'Chomer 8. Eidim Zomemim 9. Rebbi Yochanan's Kal v'Chomer
10. Does the Gerushah become a Chalalah? 11. Damages 12. Iy Atah Yachol Lehazimah, and Kim Lei...
13. 40 lashes 14. Minah Hani Mili 15. Edus she'I Efshar l'Hazimah
16. Malkus for Edim Zomemim in a case of Ben Gerushah, Tosfos 17. Question on Suggestion of First Tosfos 18. First Tosfos on Daf 2a
19. Mitzri Sheni 20. Lo Sa'aneh Without an Action 21. Mitzri Sheni
22. Ben Gerushah And Ben Chalutzah 23. Chalutzah 24. Galus
25. Chalalah 26. R Yochanons Kal v'Chomer- Insights 27. Killing b'Shogeg or b'Meizid
28. Ma'aseh or not? 29. v'Lo Ka'asher Asah 30. Tosfos on "Mah ha'Sokel"
31. Tosfos and Maharsha 2b 32. R. Yochanan's Kal v'Chomer 33. Question on the Ritva from Shifchah Charufah (in Insights)
34. מכות בגימטריא הרהורים 35. מכות בגימטריא הרהורים 36. תוספות ד"ה מעידין
37. אין עושין בהן דין הזמה כל עיקר 38. והצדיקו את הצדיק 39. בגניבתו ולא בזממו
דיונים על הדף - מכות ב

שמואל דוד בערקאוויץ שואל:

לכבוד מו"ר הרה"ג שליט"א אחדשה"ט

יש לי קושי ברש"י מכות ב: ואשמח בביאור, אבקש סליחה עבור הטירחא אבל תורה היא וללמוד אני צריך כו'

מכות דף ב: רש"י ד"ה משום דהצדיקו את הצדיק כו' - בתמיה אי והצדיקו והרשיעו בדיינין קאמר וצדיק ורשע בבעלי דינין למה לי והצדיקו צדיק כו' ליכתוב כי יהיה ריב בין אנשים ונגשו אל המשפט ושפטום והיה אם בן הכות למה הוזכרה כאן צדקת צדיק "וכי כל מקום שהצדיקו ב"ד את הזכאי וחייבו את החייב יש מלקות" דאתא קרא למיתלי מלקות בוהצדיקו והרשיעו אלא על כרחך בעדים משתעי עדים שקרים שהרשיעו צדיק ובאו אחרים והזימום והצדיקו את הנדון שהוא צדיק והרשיעו את העדים הרשעים והיה אם בן הכות את הרשע "אם הזמה זו בת מלקות" היא שאינו יכול לקיים בה דין הזמה גמורה כגון בעדי בן גרושה או גלות והפילו השופט והכהו

לכאורה קשה, שמתחילה כתב רש"י שאי אפשר לומר שוהצדיקו קאי על דיינים ובעלי דין משום "וכי כל מקום שהצדיקו ב"ד את הזכאי" כו' ולבסוף כתב "אם הזמה זו בת מלקות היא" ולכאורה גם על פירוש זה קשה וכי כל מקום שיש הזמה יש מלקות וכמו שהקשה רש"י לעיל וצ"ע

ועוד קשה מהיכ"ת שכוונת הקרא שב"כל מקום" יש מלקות, הרי לשון הפסוק "אם" בן הכות הרשע, וצ"ע בכל זה

החותם בכבוד רב,

שמואל דוד בערקאוויטש

הכולל משיב:

א) רש"י כתב "אם הזמה זו בת מלקות" ומשמע שלא תמיד יש מלקות ע"י הזמה, וזה מתאים עם מ"ש רש"י לעיל "וכי כל מקום שהצדיקו וגו' יש מלקות". אבל בהזמה יש לפעמים מקרה שרק שייך מלקות כגון שהעידו על פלוני שהוא בן גרושה והוזמו שלא שייך לעשותם בני גרושה, ובע"כ שהעונש חייב להיות מלקות. א"כ בודאי לא כל מקום שיש הזמה יש מלקות כגון אם העידו שחייב מאה שקל והוזמו אינם לוקים אלא משלמים מאה שקל, משא"כ בעדות בן גרושה והוזמו רק שייך מלקות.

ב) עי' רש"י בחומש עה"פ אם בן הכות שכתב פעמים לוקה ופעמים אינו לוקה דהיינו שעל לאו שיש בו מעשה לוקה אבל על לאו שאין בו מעשה אין לוקין ומשמע מרש"י שאם אין סיבה מיוחדת לפטור ממלקות מסתמא הוא חייב מלקות.

עלה והצלח

דוד בלום

שמואל דוד בערקאוויץ שואל:

אבל הטענה של רש"י "וכי כל מקום" קשה על מש"כ שכוונת הפסוק עדים זוממין

הכולל משיב:

נראה שהדבר מתבאר עוד קצת מרש"י סנהדרין י. (ד"ה משום) שכתב ואם אינו ענין לעדות ממון דהא אין לוקין ומשלמין תנהו ענין לבן גרושה וכיוצא בו, ע"כ. ומשמע קצת מרש"י דמעיקר הדין כל עדים זוממים היו צריכים ללקות רק שבממון יש פטור של אין לוקין ומשלמין. וא"כ זה גם מתאים עם מ"ש רש"י מכות "וכי כל מקום" שבעצם העונש על עדים זוממים הוא מלקות אא"כ יכולים לקיים הזמה גמורה, וזמ"ש רש"י מכות אם הזמה זו בת מלקות שאינו יכול לקיים בה דין הזמה גמורה, ע"כ. הרי שכל מקום שאינו יכול לקיים הזמה גמורה הדרינן לדינא שהעונש על עדים זוממים הוא מלקות.

כל טוב

דוד בלום