More Discussions for this daf
1. A DAY-OLD BABY GIRL 2. רש״י ד״ה סיפא שוגג כסבור מותר 3. סנהדרין נה. על כל נקב ונקב
דיונים על הדף - סנהדרין נה

DK שואל:

ויש להבין, מדוע מוסיף רש״י ז״ל כסבור מותר. לכאורה נראה שלא כל שוגג אין בו תקלה רק כסבור מותר.

בעילום שם

הכולל משיב:

א) באמת כסבור מותר בעלמא הוי שוגג ועי' לקמן סוף סא: שכתוב בגמ' האי שגגת מעשה דעכו"ם ה"ד וגו' ורבא אמר לך לא באומר מותר ופרש"י לא הוי שגגת מעשה הכי אלא באומר מותר וגו'. הרי שהגמ' חיפשה שוגג אצל עכו"ם ורבא פי' דאיירי באומר מותר ושם לא איירי לענין תקלה, א"כ משמע ששוגג בעלמא הוי באומר מותר לא רק לענין אין בו תקלה. וכן עי' שבת סוף עב: שלענין שבת אומר מותר הוי שוגג, עיי"ש.

ב) אמנם עי' ערוך לנר כאן שהקשה סתירה בדברי רש"י דבכריתות ב. (ד"ה שוגג) כתב רש"י ששוגג שסבור לבא על אשתו שלא כדרכה ובא על הזכר ועל הבהמה ואח"כ נודע לו דזכר הוא או בהמה היא, עיי"ש.

ג) ואולי אפשר ליישב קושית ערוך לנר על הדרך שרמז כבודו שרק אצל אומר מותר יש לומר שאין תקלה, שהרי במתנ' לעיל נד. רש"י פי' שתקלה הוי מכשול עון והרי עון הוא גרע טפי משוגג. וא"כ אע"ג דודאי שוגג הוי עבירה שהרי היה צריך ללמוד ולא היה צריך לסבור שדבר זה מותר, מ"מ עדיין אין זה מקרי עון אלא שוגג דהוי עבירה יותר קלה, משא"כ אם בא על זכר או בהמה זה גרע טפי כי אע"ג שלא נתכוין לזה מ"מ היה צריך להזהר יותר שלא יקרה לו עבירה חמורה כזו אפילו בלי כוונה. ולכן זה מקרי מכשול עון והוא יותר גרוע משוגג ועדיין צ"ע בזה.

בהצלחה רבה

דוד בלום