More Discussions for this daf
1. משיאכל תרטימר בשר וישתה חצי לוג יין 2. אינו חייב עד שיאכל בשר חי 3. זכה נעשה ראש
4. למ"ד סרסו 5. שחזר שלמה והודה לאמו
דיונים על הדף - סנהדרין ע

שמואל שואל:

לכבוד מו"ר הרה"ג שליט"א אחדשה"ט

ע: אמר רב יצחק מנין שחזר שלמה והודה לאמו דכתיב כי בער אנכי מאיש ולא בינת אדם לי כי בער אנכי מאיש מנח דכתיב ויחל נח איש האדמה ולא בינת אדם לי זה אדם הראשון

וכתב רש"י זה "אדם" הראשון "שנכשל" ביין ואני שתיתי יותר "מהן".

וצ"ע דהול"ל ואני שתיתי יותר ממנו, ואם כוונת רש"י גם על נח הול"ל נח ואדם הראשון שנכשלו ביין כו' וצע"ק

החותם בכבוד רב,

שמואל דוד בערקאוויטש

הכולל משיב:

נלע"ד שרש"י נסמך על לשון הגמ' שמביאה הפסוק בער אנכי מאיש, ומאחר שאיש פי' נח, לכן הכוונה שאני בער יותר מנח, דהיינו ששתה יותר מנח. ושוב ממשיכה הגמ' ולא בינת אדם לי מאדם הראשון, והוצרך רש"י לפרש שאדם הראשון נכשל ביין כי זה אינו מפורש בקרא, משא"כ מה שנח נכשל ביין מפורש בתורה. ומסיים רש"י ואני שתיתי יותר מהן, ואינו קשה מ"ש רש"י "מהן" כי רש"י כבר פירש שגם נח וגם אדם שתו יין, ובפסוק כתוב ששלמה הודה שהיה גרוע טפי גם מנח וגם מאדם, לכן רש"י לא הוצרך לכתוב נח ואדם הראשון שנכשלו ביין.

עלה והצלח

דוד בלום