דיונים על הדף - סנהדרין מז

אברהם פיליפס שואל:

שלום,

רבינו יונה בשערי תשובה (ד:כ) מפרש מסקנת הגמ' דנהרג מתוך רשעו "כיון דאיקטול קרי להו עבדיך", היינו שהתודה לפני מותו. וכן פי' המאירי.

אבל קשה דאיך ניתן לפרש "נהרג מתוך רשעו" שהתודה לפני מותו, דהרי מת מתוך רשעו היינו לכאורה דלא שב לפני מותו, דאילו שב לפני מותו הרי הוא בכלל עמיו ושפיר מטמא לו. דהרי בד' חלוקי כפרה דר' ישמעאל איתא (יומא פו.) "עבר על כריתות ומיתות בית דין ועשה תשובה תשובה ויום הכפורים תולין ויסורין ממרקין", וכ"ש מיתה ממרקת.

תודה

אברהם פיליפס

ירושלים

הכולל משיב:

צ"ע איך יפרשו הסוגיא. (הוער על כך ביוסף דעת בשו"ת לסיכום שם. ועתה מצאתי שכן העיר הרב מנחם אדלר בישורון יח עמ' תשנ"ב).

ושמא הם מפרשים כל הסוגיא בתשובה שאינה שלמה, כמו שמשמע במאירי, ולכן אינה מספיקה במת אלא בנהרג. וצ"ע.

יוסי בן ארזה