דיונים על הדף - בבא בתרא קנא

שמואל דוד בערקאוויץ שואל:

לכבוד מו"ר הרה"ג רב דוד ורב מרדכי שליט"א אחדשה"ט

שם בגמרא קנא. בהמה איקרי נכסי..עופות איקרי נכסי כו' ועיין טור רמח שכתב בהמה חיות ועופות(עיין פרישה). וכבר קדמו המאירי. וצ"ע מנ"ל שחיות בכלל. ובאמת בשו"ע לא הביא חיות. ועיין הגהות רעק"א שם

החותם בכבוד רב,

שמואל דוד בערקאוויטש

הכולל משיב:

עי' פ' שמיני (ויקרא יא:ב) זאת החיה אשר תאכלו וכתב רש"י מלמד שהבהמה בכלל חיה. ועי' חולין עא. שחיה בכלל בהמה (וגם מסתמא בלשון בני אדם חיה בכלל בהמה).

[לא הבנתי מה ראה כתר"ה בהג' רעק"א]

חודש טוב

דוד בלום

הכולל מוסיף:

עי' כוס הישועות קנא. בתוד"ה איבעיא, וז"ל, שהטעם שהוצרכו לומר בהמה בכלל נכסי משום שזזה ממקומה והיה ס"ד דרק נכסי דלא ניידי מקרי נכסי, ע"כ.

לפ"ז למסקנת הגמ' שבהמה שפיר אקרי נכסי א"כ חזינן שגם נכסי דניידי מקרי נכסי, לכן פשיטא שגם חיה איקרי נכסי.

כל טוב

דוד בלום