עוד דיונים על הדף
1. המוכר ספר תורה אין לה אונאה 2. רש"י במלחמה 3. שומר חנם אינו נשבע
דיונים על הדף - בבא מציעא נח

שמואל דוד בערקאוויץ שואל:

לכבוד מו"ר מעכ"ת שליט"א אחדשה"ט

אבקש סליחה עבור הטירחא אבל תורה היא וללמוד אני צריך ודעתי קצרה, ב"מ דף נח: תניא רבי יהודה אומר אף המוכר ספר תורה אין לה אונאה לפי שאין קץ לדמיה כו'

יש לעיין מה הביאור בטעם זה, ואם כל הספרים יש להם דין ס"ת. החותם בכבוד רב,

דב"ש

הכולל משיב:

א) עי' תפא"י על המשניות אות ס וז"ל דיקרה היא מפנינים ואי אפשר שיתאנה בה.

ב) אמנם אע"ג שוודאי מילה אחת מן התורה שוה יותר מכל כסף שבעולם, מ"מ יש גדר הלכתי בזה. ועי' חי' רמב"ן כאן, וז"ל, לוקח פעמים שלוקח ביותר מדמיהן עד כדי דמיהן אבל כדי דמיהן יש להם אונאה ואומדן דעתא הוא, ע"כ. וביאור הדברים שמכיון שדברי תורה יקרים מאד לכן אם אדם צריך ספר הוא לא מסתכל על זה כמו על שאר קנינים כי חיי עולם הבא תלויים בזה ולא שייך לתת מחיר על עולם הבא. אמנם סוף סוף בן אדם חי בעולם הזה והוא צריך גם להתנהג קצת בדרך הטבע לכן יש אומדן דעת שאדם לא מוכן לשלם יותר מכפל ממחיר השוק.

ג) עכ"פ אנו לומדים דבר חשוב מדברי הרמב"ן והוא שהענין כאן תלוי על אומדן דעת והוא שחז"ל אמדו דעתן של בנ"א ואמרו שאם יהודי צריך ס"ת הוא מוכן לשלם יותר ממה ששוה בשוק, אמנם יש גבול לזה ואינו מצוי שיהודי מוכן לשלם יותר מכפול. ד) לא מצאתי כעת במפרשים שדיברו אם לפי רבי יהודה ה"ה שאר ספרים או רק ס"ת בקלף וגליון. אמנם לענ"ד מסתבר שלר"י ה"ה כל ספרים כי העיקר בקניית ספרים זה כדי לקיים מצות והגית בו יומם ולילה וזה ודאי מקיימים גם בספרים בדפוס בזמנינו. ועי' ספר החינוך מצוה תריג שמשמע שגם בשאר ספרים מקיימים המצוה לכתוב כ"א ס"ת לעצמו.

בהצלחה מרובה

דוד בלום