דיונים על הדף - בבא מציעא מו

יוסף שואל:

לכאורה כלל זה חזק אף יותר מרובא דליתא קמן, דכל אדם דרכו כן. אך סו"ס קשה דהרי לא משמש ממש כל שעה ושמא כשהגביה המוצא עדיין היאוש שלא מדעת?

וביותר קשה לגבי קציעות ששם אדם יודע שהתאנה נפלה, ואם המוצא הולך

עכשיו בלילה ונראה שהתאנה נפלה ממש עכשיו והבעלים לא יודע, אז באמת יהיה אסור לקחת לעצמו?

תודה רבה

יוסף, ירושלים, ישראל

הכולל משיב:

שלום

נ"ל שכוונת התוס' היא שהכתוב בא ללמד שאפשר לקנות ע"י החלפת שוה בשוה ללא צורך בסודר או חפץ אחר של המקנה כדי לעשות בו קנין, אלא די בעצם ההחלפה. ולולא קרא הוה אמינא שאין מועילה החלפה לבדה בלא מעשה קנין סודר בכליו של מקנה, ללוי.

בברכה,

יוסי בן ארזה