More Discussions for this daf
1. Rented donkeys and boats 2. Rented donkeys 3. Tosfos
4. Royal Troops Who Commandeer Donkeys 5. Tosfos DH Rebbi Yosi bar Chanina Amar 6. שינוי קונה בהגוזל קמא
DAF DISCUSSIONS - BAVA METZIA 78

Zev Mallin asks:

Can you please explain the long Tosfos on Daf 78. Thank you

Zev Mallin, Bergenfield, America

The Kollel replies:
This is from our Point by Point Summary of Tosfos (https://dafyomi.co.il/bmetzia/tosfos/bm-ts-078.htm) ===============================================================
6)

TOSFOS DH R. Yosi bar Chanina Amar she'Mesah Machmas Uvtzena

תוספות ד"ה רבי יוסי בר חנינא אמר שמתה מחמת אובצנא

(SUMMARY: Tosfos discusses how the death relates to the negligence.)

שנתייגעה מחמת מלאכה

(a)

Explanation: It was exhausted due to Melachah.

ואף על גב דמתה מחמת מלאכה מ"מ כיון ששינה חייב

1.

Even though it died due to Melachah [for which a borrower is exempt], in any case, since he deviated, he is liable;

שאם היה לו להוליכה בהר אפשר שאם היה מוליכה שם לא היתה מתייגעת מחמת אויר והרוח ששולט שם

i.

If he was supposed to take it in the mountain, it is possible that had he taken it there, it would not have become weary, due to the air and wind there;

או אם היה לו להוליכה בבקעה לא היתה מתייגעת שם לפי שאין טורח שם כמו בהר

ii.

Or, if he was supposed to take it in the valley, [perhaps] it would not have become weary, for there is not the exertion [of ascent] like there is in the mountain.

ולהכי חייב אפילו למ"ד תחילתו בפשיעה וסופו באונס פטור

2.

Therefore, he is liable even according to the opinion that exempts when the beginning was negligence and the end was Ones.

אך על רבה דאמר כגון שהכישה נחש קשה לריב"ם אמאי נקט לדידיה הר ובקעה

(b)

Question (Rivam): Rabah said that the case is, a snake bit it. According to him, why did [the Mishnah] discuss a mountain and a valley?

דה"נ ה"מ למינקט בקעה ובקעה אם ידוע שנמצא נחשים היום בבקעה ששינה להוליכה שם

1.

It could have discussed a valley and a valley, if it is known that snakes are found today in the valley that he deviated to take it there;

דלא שייך האי קלקול להשתנות מהר לבקעה טפי מבקעה לבקעה

2.

This mishap does not change between a mountain and a valley more than between a valley and another valley!

ואר"י דרבה לטעמיה דאית ליה תחילתו בפשיעה וסופו באונס חייב

(c)

Answer (Ri): Rabah answered l'Tamei (according to his opinion). He holds that if the beginning was negligence and the end was Ones, he is liable;

כדמשמע בס"פ השוכר את הפועלים (לקמן ד' צג: ושם) מדפריך ליה אביי אמאי פטור תחילתו בפשיעה וסופו באונס הוא

1.

It connotes like this below (93b), for Abaye asked him "why is he exempt? The beginning was negligence and the end was Ones!" (If Rabah holds that one is exempt in such a case, this is not difficult at all!)

והשתא א"ש דלהכי נקט הר ובקעה משום דהשתא הוי תחילתו בפשיעה לענין הוחמה והוחלקה

(d)

Support: This is why it mentioned a mountain and a valley, for now the beginning was negligence regarding overheating or slipping;

אבל אם שינה מבקעה לבקעה היה פטור דליכא תחילתו בפשיעה

1.

However, if he changed from a valley to another valley, he is exempt, for the beginning was not negligence.

ובריש הכונס (ב"ק ד' נו. ושם) דפריך ארבה דאמר והוא שחתרה

(e)

Citation (Bava Kama 56a - Rabah): The case is, the animal tunneled [under the wall and left through the opening];

הניחא למאן דאמר תחילתו בפשיעה וסופו באונס פטור אלא למ"ד חייב מאי איכא למימר

1.

Citation (cont.) Question: This is fine for the opinion that exempts when he was negligent at the beginning and Ones at the end. However, according to the opinion that obligates, how can we answer?

הוי מצי למיפרך דרבה אדרבה דאית ליה הכא חייב אי גרס בתרוייהו רבה

2.

Observation: If the text here and there is "Rabah", we could have asked a contradiction in Rabah, for here he holds that he is liable.

והשתא כל אלו אמוראים שבאין לתרץ סוברים כרבא דאמר מלאך המות מ"ל הכא כו'

(f)

Explanation: All the Amora'im who come to answer here [why he is liable in the Reisha] hold like Rava, who says [when it died normally] that the angel of death would have killed it no matter where it was;

דלאביי דאמר הבלא דאגמא קטלה א"ש מתניתין בלאו הני שנויי וחייב אפילו מתה כדרכה

1.

According to Abaye, who says that the air of the swamp killed it, our Mishnah is fine without these answers. He is liable even if it died normally.

דאמר ההוא אוירא שהוליכה שם קטלה אף על פי שאין ידוע שיהא אותו אויר רע כלל יותר מאויר אחר

2.

He says that the air to which he brought it killed it, even if it is not known that that air is any worse than other air;

דלאו דוקא נקט הבלא דאגמא ה"ה כל שינוי אויר כדמוכח בשמעתין דהתם

3.

He did not say specifically "the hot air of the swamp." The same applies to any change of air, like is proven in the Sugya there.

והא דנקט בסיפא הוחלקה בהר והוחמה בבקעה חייב ה"ה מתה כדרכה כיון דהוי תחילתו בפשיעה

(g)

Implied question: Why does the Seifa say that if it slipped on the mountain or overheated in the valley, he is liable? The same applies if it died normally, since the beginning was negligence!

אלא משום דבפטור דהר תני הוחמה אשמועינן אף על גב דחימום הוי בהר טעמא לפטור בבקעה לא מיפטר בהכי אלא אדרבה הוי טעמא לחיובא

(h)

Answer: It is because in the mountain he is exempt. It taught about overheating to teach that even though heat is a reason to be exempt in the mountain, in the valley he is not exempt for this. Just the contrary, it is a reason to be liable!

וא"ת והא שמעינן ליה מרישא דאפילו מתה כדרכה חייב משום דהוי תחילתו בפשיעה לענין הוחלקה בהר וחימום בבקעה

(i)

Question: We learn this from the Reisha! Even if it died normally, he is liable because the beginning was negligence regarding slipping on the mountain, and heat in the valley;

כ"ש כשמתה ע"י החלקה דהר וחימום דבקעה דמחייב

1.

All the more so he is liable when it died through slipping on the mountain or overheating in the valley!

וי"ל דאי לאו אשמעינן בסיפא לא הוה ידעינן אמאי חשיב לה ברישא תחילתה בפשיעה לחייבו אפילו במתה כדרכה

(j)

Answer: Had the Seifa not taught this, we would not know why the Reisha is considered that the beginning was negligence, to obligate him even if it died normally.

וא"ת ולרבא וכל האמוראים דהכא דפטרי במתה כדרכה אמאי תני בסיפא הוחמה בהר והוחלקה בבקעה (מכאן מעמוד ב) דפטור

(k)

Question: According to Rava and all the Amora'im here who exempt when it died normally, why did the Seifa teach that he is exempt for overheating in the mountain and slipping in the valley?

78b----------------------------------------78b

ה"ל לאשמועינן טפי מתה כדרכה דפטור דלא נימא אוירא דההוא אתרא קטלה

1.

It should have taught a bigger Chidush, that if it died normally he is exempt, for we do not say that the air of that place killed it!

כ"ש הוחמה בהר והוחלקה בבקעה דודאי אילו לא שינה היתה מתה בענין זה

2.

All the more so [he is exempt for] overheating in the mountain and slipping in the valley, for surely, had he not changed, it would have died in this way.

ויש לומר דמשום דבחיובא דהר תני הוחלקה תני לה נמי בפטורא דבקעה

(l)

Answer #1: Because it taught slipping due to liability in the mountain, it taught [slipping] also regarding exemption in the valley.

ועוד נראה דפטורא דחימום בהר והוחלקה בבקעה הוי רבותא טפי ממתה כדרכה

(m)

Answer #2: The exemption for overheating in the mountain and slipping in the valley is a bigger Chidush than when it died normally;

דאדם יכול ליזהר בהני טפי יותר ממתה כדרכה והוה לן למימר שפשע במה ששינה

1.

A person can be more careful about these (overheating and slipping) than dying normally. We should say that he was negligent for changing;

שאם היה מוליכה בהר היה מדקדק יפה ושומרה יפה שלא תחלוק בהר ושלא תתחמם בבקעה אבל מה ששינה גורם שלא דקדק

2.

Had he taken it in the mountain, he would have been very meticulous and guarded it well lest it slip in the mountain or overheat in the valley. However, his change caused that he was not meticulous.

ומיהו דוחק הוא שיחלוק אביי על כל האמוראים

(n)

Question: It is difficult that Abaye argues with all of the Amora'im!

לכך נראה דלא חשיב הכא פשיעה במה ששינה דיכול ליזהר ולדקדק יפה שלא תחלוק בהר ושלא תתחמם בבקעה

1.

It is not considered negligence to change, because he can be careful and very meticulous that it not slip in the mountain or overheat in the valley;

ומודה אביי הכא דפטור במתה כדרכה כיון דלא הוי תחילתו בפשיעה

2.

Abaye agrees that he is exempt if it died normally, since the beginning was not negligence.

ורבה דמשני כגון שהכישה נחש צ"ל שפעמים מצויים נחשים בהרים מבבקעה או איפכא להכי נקט הר ובקעה

(o)

Observation: Rabah, who says that the case is, a snake bit it, he must say that sometimes snakes are more common in the mountain than in the valley, or oppositely. Therefore, it mentioned a mountain and valley.

ואתי שפיר לרבה אפילו תחילתו בפשיעה וסופו באונס פטור.

1.

It is fine for Rabah that even if the beginning was negligence and the end was Ones, he is exempt.