עוד דיונים על הדף
1. יחוד 2. לא יתיחד אדם עם ב' נשים
דיונים על הדף - קדושין פ

הקטן אהרן ברכה שאל:

שלום וברכה לכם,

רציתי לדעת מה הם המקורות והשיטות לכמה הוא זמן דנחשב יחוד, ולפי מה הוא מחושבן, ואיפו אני יכול למצוא על ענין זה (דבש"ע גופא לא מצאתי אולם יגעתי ולא מצאתי אל תאמן, לא יגעתי ולא מצאתי תאמן)

שכמ"ה

הקטן אהרן ברכה הי"ו, ק"ק מילאן יע"א, אטליא

הכולל משיב:

עיין גמרא סוטה דף ד ע"א מהו שיעור איסור סתירה לגבי סוטה, וכתוב שם שהשיעור הוא שיעור של טומאה. ונחלקו שם תנאים על שיעור טומאה, והלכה כר"ע דשיעור זה זמן כדי לצלות ביצה ולגומעה (עיין שו"ע אה"ע קע"ח:ד)

ועיין שו"ת מנחת יצחק (ד:צד) שסובר ששיעור זה שווה ל - 5 דקות.

אמנם, נחלקו הפוסקים אם האיסור יחוד שווה לאיסור סתירה. האמרי אש (מובא במנחת יצחק הנ"ל) סובר שהן שווין, אבל הגרי"ל דיסקין סובר שאם הוא במקום שראוי להתייחד שם שיעור טומאה אז אין האיסור תלוי בשיעור זמן ועובר מיד על איסור יחוד. וכן סובר הגרש"ז אוירבך (מנחת שלמה ח"א, צא:כב). והגרש"ז (שם) ג"כ הוכיח שלא שייך חצי שיעור לגבי איסור יחוד, דאם אין המקום ראוי להתייחד שם שיעור טומאה אז אין לזה שם יחוד כלל. לכן אין איסור לתייחד במעלית דלא שוהה בנסיעתה שיעור זמן של כדי טומאה.

הרב משה פיינשטיין (אג"מ אה"ע ח"ד ה.כב) מחדש שלגבי האיסור יחוד אם אין האדם גס בה צריך להוסיף על השיעור טומאה עוד זמן כדי פתוי ורצוי, וזה ודאי יותר מהשיעור טומאה. יוצא (ע"פ החשבון הנ"ל) שהשיעור הוא עכ"פ 10 דקות. לכן לא שייך איסור יחוד במעלית אפילו בבניינים גבהוהים ביותר.

מצאתי בספר הערות (של הרב אלישיב שליט"א) על מסכת קידושין (דף פב) שהמנהג לגבי חתן וכלה אחר החופה הוא להתייחד 5 דקות, אבל לגבי האיסור ייחוד נקטינן לחומרא דאפילו 2 דקות אסור.

כל טוב

יונתן סיגלר

אהרן ברכה שאל:

שלום וברכה, לראשונה שכמ"ה לתשובה. נוסף לזה רציתי לברר כמה נקודות

א. מה נחשב מקום הראוי להתייחד (דעת הגרי"ל דיסקין והגרש"ם)?

ב. מנין שעורים אלו לחשבן אותם כשיעור (למ"ד שכך משערין) כדי לצלות ביצה ולגומעה?

שכמ"ה

הקטן אהרן ברכה הי"ו

הכולל משיב:

א. "מקום הראוי להתייחד", היינו מקום שצפוי שלא יכנסו שם אנשים תוך זמן של טומאה (או טומאה ורצוי לדעת רב פיינשטיין). כגון משרד בשעות הלילה.

ב. עיין התשובה של המנחת יצחק (הנ"ל) שיש לו אריכות על איך לחשבן השיעור של טומאה (לצלות ביצה וכו') במספר של דקות.

כל טוב,

יונתן סיגלר

הכולל מוסיף:

א) איני יודע למה הכוונה. ההגדרה של מקום האסור ביחוד הוא כל מקום סגור או מבודד.

ב) ע' בסוגיא בסוטה ד כמה שיעורים - ואמרו שם שכל אחד ואחד שיער בעצמו (מלבד בן עזאי שלא היה נשוי וידע מסוד ה' ליראיו. ועע"ש ביוסף דעת). ולענין יחוד דעת הפוסקים שהשיעור הוא בכדי ריצוי וטומאה, והוא שיעור גדול יותר, ובאשה שגס בה הרבה יש לאסור אף בכדי שיעור טומאה בלבד, אבל אין זה מצוי כלל (ונפ"מ לענין נסיעה במעלית שאפילו בבנין רב קומות אין לחוש לשיעור יחוד (ע' אג"מ אה"ע ח"ד סה,כב). ויש סוברים שמשערים בשיעור טומאה בלבד, ולפי דעה זו יש להחמיר אף במעלית. וכן נטה בשבט הלוי ח"ג קפב.

י. בן-ארזה