עוד דיונים על הדף
1. הכא נמי חזיא לדוגמא 2. פרק המוציא יין
דיונים על הדף - שבת עו

שמואל דוד ברקוביץ שואל:

לכבוד הרבנים שליט״א

המוציא יין כו׳

ק״ק מדוע התחיל רבי פרק חדש אף שהוא המשך למשניות בסוף הפרק הקודם וצ״ע.

החותם בכבוד,

שמואל דוד

הכולל משיב:

א) קודם כל צריך לברר האם החלוקה של המשנה לפרקים באמת נעשית ע"י רבי. אמנם ראיתי מביאים בשם אחד מן התירגומים לפירוש המשניות לרמב"ם בהקדמתו כאשר ביאר חילוק המשניות שרבי חילק כל סדר למסכתות, וז"ל, וקרא לכל סוג מהם מסכתא אחר כך חלק הדברים בכל סוג מהם לקטעים וקרא לכל קטע פרק, ע"כ. ולפ"ז החילוק לפרקים הוא אכן מרבי, וצ"ע בזה.

ב) הנה לענין חילוק פרק כלל גדול ופרק המוציא יין, לכאו' י"ל שפרק כלל גדול באמת מתחיל עם כלל גדול ואח"כ נשנו ל"ט מלאכות ורק בסוף תנן במשנה ג' ועוד כלל אחר אמרו וגו'. וזה י"ל שלא רצה רבי להתחיל פרק חדש עם "ועוד כלל אחר אמרו" כי הוא טפל למה שבא לפניו ואינו ראוי להתחיל פרק בפ"ע, אמנם אחר שהתחיל ענין זה ראה רבי שיש כאן הרבה משניות וא"א לעשות מכל המשניות פרק יחד עם פ' כלל גדול כי יהיה פרק מדי ארוך. לכן התחיל פרק חדש עם "המוציא יין" שהוא באמת המשך ל"המוציא תבן", רק שהוכרח לעשות מזה פרק חדש מפני האריכות. ועדיין צ"ע בזה.

ג) ורציתי לחזק הדברים הנ"ל בס"ד ולומר דנראה שעיקר הענין הוא שבשבת עה: תנן ועוד כלל אחר אמרו וגו', ונראה שלא מצינו שיש פרק במשניות שמתחיל "ועוד כלל אחר אמרו". ואע"ג שמצינו בעוד משניות שתנן "ועוד כלל אחר אמרו", עי' שביעית פ"ז מ"ב, ועי' מעשרות פ"א מ"א, וזבים פ"ה מ"ב, בכל אלו המקומות המשנה ההיא באמצע הפרק. ולא יתכן כ"כ שתהיה משנה המתחילה "ועוד כלל אחר אמרו" בתחילת הפרק כי לשון זו היא המשך על מה שתנן לפני זה ולא התחלה חדשה.

ד) לכן המשנה בדף עה: הוא נושא חדש, אבל מצד שני הוא טפל למשנה לעיל סז: כלל גדול וגו' כי הכלל שם הוא כלל גדול, משא"כ הכלל של דף עה: אינו נקרא כלל גדול. לכן לא שייך להתחיל פרק ח' עם המשנה ועוד כלל אחר אמרו וגו'.

ה) לכן י"ל שבדף עה: במתנ' התחלנו הענין של שיעור הוצאה אבל מכיון שענינו אינו שייך כ"כ לענינים של פרק ז' כי הענינים של פ"ז הם ענינים כלליים של שוגג בשבת ושל ל"ט מלאכות, לכן בסוף פ"ז רק מביא קצת משניות בענין שיעור הוצאה, אבל עיקרי הדינים הם בפרק ח'. ואולי י"ל שהמתין עד המוציא יין כי יין זה דבר חשוב וראוי להתחיל ממנו פרק חדש, וצ"ע.

ו) עי' חידושי רבי בצלאל בנו של המהר"ל פראג שנדפסו בסוף חי' מהר"ל מפראג ששואל שאלת כתר"ה שליט"א וכותב ששאל שאלה זו קמיה מהר"ל מפראג אבל אינו כותב מה השיב לו המהר"ל מפראג.

חג מתן תורה שמח,

דוד בלום