More Discussions for this daf
1. Duchsustus and Klaf 2. שבת עט. רש״י ד״ה הא איתמר עלה 3. כדי לכתוב עליו פרשה קטנה
4. מפני שצריך להראותו לבעל חובו
דיונים על הדף - שבת עט

אברהם יוסף שווארץ שואל:

עט: ורמינהי קלף ודוכסוסטוס כדי לכתוב מזוזה, יל"ע לדעת המקשה דהיינו מזוזה ממש, ובין קלף בין דוכסוסטוס אינו עובר אלא בשיעור מזוזה, אמאי באמת אינו חייב בשיעור פרשה אחת שבתפילין, הרי בע"כ אחת מהם כשר לתפילין?

אברהם יוסף שווארץ

הכולל משיב:

אולי י"ל דהנה עי' ב"מ כט: תפילין בי בר חבו משכח שכיחי ספרים לא שכיחי, עיי"ש. ומשמע שספרים דמיהם יותר יקרים מתפילין. וא"כ אולי י"ל (עכ"פ שזה הס"ד של הגמ' כאן) שגם מזוזה הוי דבר יותר יקר מתפילין (כי י"ל שבזמן הגמ' שלבשו תפילין כל היום א"כ תפילין זה מלבוש יום יומי שמתבלה יותר מהר וכל אדם גם העניים לבשו תפילין כל היום, לכן היה מן הצורך לעשות תפילין זולים, משא"כ מזוזה הוא דבר שרק קונים בדרך כלל פעם אחת בחיים לכל דלת, לכן הדרך היתה לעשות מזוזה במחיר יותר יקר). והנה עי' רש"י לעיל עח: ד"ה קלף שכתב דאיידי דדמיו יקרים לא עבדי מיניה קשרי מוכסין, ע"כ. הרי משמע מזה דאיירי בדבר יקר, ולכן הגמ' בריש עט: חשבה שהברייתא כדי לכתוב עליו מזוזה איירי במזוזה ממש כי רק מזוזה הוי דבר יקר.

שבוע טוב,

דוד בלום