DAF DISCUSSIONS - GITIN 0

יריב בן פנינה גולדמן asked (in עברית):

שלום רב לכם

צירפתי שיחה באינטרנט של שאלות ותשובות עם דני שומן - מהקבוצה halacha a day בה שאלתי אותו שאלות על גט. הוא בסופו של דבר הפנה אותי אליכם.

אנא קראו את שאלותי אליו - ואנא הבינו שהעניין "בנפשנו" ואני לא סתם שואל כדי לדעת יותר טוב, אלא יש עניין חשוב מאחורי זה. אני כתבתי לכם בסוף הסבר של הבעיה בעברית.

ישר כוח,

יריב

Q:

Shavu'a Tov

question

as some say, that if one comes with 3 witnesses and places a ring on a Jewish rirl's finger' when all is kosher between them' and says "harey at mekudeshet li///"

they are considered married

can the same apply for someone giving with 3 witnesses to his married wife a "ktav gitin" into her hand and says "ze gitech ..." etc

does this divorce count, if he then indeed sends her away from his house and all...?

shalom - besorot tovot

A:

Firstly you only need 2 witnesses.

If one gives a wife a Get in the presence of 2 or more witnesses, and says "ze gitech" she is divorced, even if you don't kick her out of the house.

A Cohen would then have to separate from her and find another wife. A non-Cohen could remarry her immediately.

However, she may not get married to anybody else until a professional Bet Din approves of the home-made get.

Q:

btw

do I understand that the witnesses have to be pre written inside the "get"?

or can they subsequently sign in?

I was trying to figure out the Halachah when reading it and did not have a chance to talk to a local Rabbi yet

A:

A get actually doesn't need witnesses written into - it needs witnesses to see it being given from him to her.

But you will not find a Bet Din that will write a get that doesn't have 2 witnesses sign at the bottom - x son of y

Q:

as I am studying Maseches Gitin now, I could not figure out also by going online, several things

1 - does the get NEED to be in Aramaic or can be written in Hebrew?

2 - does the get NEED to be written in a "kolmus" feather, or can be written in regular ink?

meaning, will a Nusach such as the one here be acceptable (the blanks being filled):

12 lines and all

ב____ בשבת ב_____ ימים לירח _____ שנת חמשת אלפים ושבע מאות

ושישים ותשע לבריאת העולם למנין שאנו מונים כאן בעיר ירושלים

היושבת על מי השילוח ועל מי בורות, אני ____ הנקרא ____ בן ____

הנקרא ____ העומד היום בירושלים הנזכרת וכל שם אחר וכינוי שיש לי

ולאבותי ולמקומי, חפצתי ברצון נפשי מבלי שאני אנוס ועזבתי ושלחתי

וגרשתי אותך לך את אשתי ____ הנקראת ____ בת ____ הנקרא

_____ העומדת היום בירושלים הנזכרת וכל שם אחר וכינוי שיש לך

ולאבותיך ולמקומך, שהיית אשתי מקודם לכן ועתה שלחתי ועזבתי וגרשתי

אותך לך שתהיי רשאית ושולטת בעצמך ללכת להנשא לכל איש שתרצי ואדם

לא ימחה בידך מ____ מהיום הזה ולעולם והרי את מותרת לכל אדם. וזה

יהיה לך ממני ספר גירושין ואגרת עזיבה וגט כריתות

כדת משה וישראל

____ הנקרא ____ בן ____ עד

____ הנקרא ___ בן _____ עד

A:

1. Your best bet is to ask the people at http://dafyomi.co.il/askollel.htm - they enjoy these questions - and they know the material well. (I know some of them personally.)

2. Technically your [Hebrew] Get may be Kosher, but later on (IIRC in the last Chapter of Gitin) you will learn that the wording is VERY precise - and a slight variation in any word may disqualify the Get, so nobody would dare use your Nusach.

3. You will learn that theoretically you don't need feather and ink and parchment - since you can write on leaves and cow horns and people's arms.

But to ensure it qualifies 100% as Halachic "writing" ink, feather & parchment are standard, AFAIK.

IIRC There's a dispute if you add the Tagim (the little crowns) to the letters, like in a Sefer Torah.

Please ask http://dafyomi.co.il/askollel.htm - and feel free to send me their answers.

אז חשוב לי להסביר שהשאלה הנשאלת הנה בעלת סיבה אמיתית ועמוקה עבורי

אשתי זה 17 שנים היתה מורדת בצורה ברורה שנים, למרותתכונות טובות רבות שיש לה

ארבע שנים אנחנו לא ישנים באותה מיטה בגלל זה

וגרמה לי פגיעה נפשית כה קשה שהייתי זקוק לייעוץ מקצועי כדי להשתקם - ועדיין לא השתקמתי לגמרי

היא גם שייכת לכת מסיונרית הקשורה לנצרות - ובגלל הקשר שלה איתם הם אומרים לה שהיא חוטאת ומורדת במלכות שמים אם היא תתגרש, ולכן היא מסרבת מבחינה "רוחנית" עקרונית לגט

דבר זה יצריך אותי להוציא אותה כמורדת ולהתחיל לספר את כל הרעות שלה בבית הדין - וכמו שאי מכיר אותה, היא תסרב להם אפילו אם היא תצטרך למות מכך

חשבתי על דרך "לחסוך" את כל הכאב והמלחמה הארוכה שבוודאי תפגע בילדים ובה

הכת שהיא מעורבת איתה מטרידים גם אותי ושולחים לי אימיילים המזהירים אותי שאני חוטא ושאני אעמוד לדין בידיי שמיים וכו - וגם מנסים להפריע כלכלית לי

אנחנו פרודים כבר כמה זמן - וחלק מן הילדים ברחו מאשתי וגרים אתי

השאלה האמיתית היא האם בית הדין הרבני ימצא עילה לא לקבל גט כזה אשר מעידים עליו עדים נאמרנים אשם הוא נמסר כהלכה כתוב היטב ואם נאמרו הדברים הנכונים - "זה גיטך וכו...

האם הם יוכלו לקבל את זה - וכך אחסוך המון מלחמות רבות

יותר לציין שאני עדיין מכלכל את אשתי והילדים וננתי להם ואתן להם הכל

אבל לא אוכל להמשיך לחיות כך אתה

יריב בן פנינה גולדמן, ירושלים ע"ק ישראל

הכולל משיב:

אין אנו דנים בשאלות הלכתיות למעשה. בכל שאלה הלכה למעשה, יש לגשת לרב המוסמך לענות עליו. בכלל, בענין גיטין וקידושין כבר הזהירו חכמים אפילו לרבנים שלא לנגוע בהם אלא אם כן הם בקיאים בהם ביותר. אם אתה צריך עזרה באיתור רב מתאים, נא לחזור אלינו.

בברכה,

כולל עיון הדף