עוד דיונים על הדף
1. אמן שלא אטמא 2. שירטוט אחר כתיבה
דיונים על הדף - סוטה יח

אדמור שואל:

כבוד חברי הכולל שליט"א

מצאנו בשבועות כה: שהנשבע לקיים את המצוה לא חל שבועתו, לרבנן דריב"ב.

ויל"ע, דהא מצאנו כאן בסוטה שמשביעים אותה שלא תיטמא בעתיד, שהוא שבועה לקיים את המצוה, ושבועתה חלה - ולמה לא לומדים מכאן לשאר שבועה לקיים את המצוה שתחול? (ובשבועות שם לא הזכירו שבועה זו כלל, וצ"ע.)

בברכה,,

אדמור, ירושלים

הכולל משיב:

עי' תפארת ישראל סוטה פ"ב אות ל' וז"ל, לא שנשבע על כך דהרי נשבעה ועומדת מהר סיני היא אלא שמקבלת על עצמה שתענש אח"כ כשתזנה שאם תטמא לאחר זמן יבדקוה מים למפרע, ע"כ. הרי שבאמת השבועה לא חלה אלא זו קבלה שמקבלת שהמים יבדקוה למפרע.

הנה עוד תשובה בשם מנחה חריבה על מסכת סוטה כאן.

המנחת חריבה מתרץ ע"פ שו"ת נודע ביהודה מהדורה תנינא אבן העזר סי' ע"ו בהג"ה מבן המחבר.

רבי שמואל לנדא זצ"ל בנו של הנודע ביהודה כותב שהשבועה שהסוטה נשבעה אינה אלא לאיים עליה כדי שתודה שזינתה ולא נצטרך למחות את שם השם במים.

לפ"ז שבועת סוטה היא קבלת הודאה אבל אינה שבועה על עצם הטומאה והמצוה לא להיטמא.

א פרייליכע פורים

דוד בלום