דיונים על הדף - יבמות קכא

אברהם יוסף שווארץ שואל:

יבמות קכא, לא שנו אלא נתכוין להעיד, נתכוין להתיר, מסיח לפי תומו

יש להקשות דמצינו לעיל צג: ועוד מקומות דמשיאין אשה על פי עד אחד בצירוף עד אחד לא משקר במילתא דעבידי לגלויי, ואיתתא דייקא ומינסבא, ועיי"ש בתוס'

וגם בעכו"ם מצינו דאינו משקר במילתא דעבידא לגלויי, [למשל קפילא ארמאה] וא"כ אמאי לא נאמין אותו אף במתכוין להעיד או להתיר?

אברהם יוסף שווארץ

הכולל משיב:

בקפילא יש סברא דאומן לא מרעא אומנותיה, אבל לשאר עכו"ם אין נאמנות גם במלתא דעבידא לאגלויי כגון זה.

אמנם דבר שגלוי ומפורסם לכל יתכן שבזה גם גוי נאמן מדאו', שאינו עשוי לשקר כששקרו עשוי להתגלות בוודאי, אבל עדות אשה אינה בגדר זה, כי אולי לא עתיד להתגלות, כי שמא הרחיק נדוד ולא יחזור. כן כתב הריב"ש סי' קנה.

בברכה. יוסי בן ארזה