More Discussions for this daf
1. Rasha, Miun In Front of Three 2. Rasha, Miun In Front of Three
DAF DISCUSSIONS - YEVAMOS 25

Yeshayahu HaKohen Hollander asked:

יבמות כה,א:

שאלה ראשונה:

רבי יהודה אומר: 'הרגתיו' - לא תנשא אשתו רש"י: אפילו לאחר על פיו, לפי שהוא משים עצמו רשע, והתורה אמרה 'אל תשת רשע עד'

האם נאמר דוקא כשאמר 'הרגתיו במזיד' - כך משמע ברש"י - או אפילו כשאמר 'הרגתיו בשוגג' גם לא תנשא אשתו?

שאלה שניה:

מה פירוש: 'דלאו עליה קסמכינן' באומר 'מת'? אם לא עליו סמכינן - מדוע צריך את עדותו? אשה עצמה תהיה נאמנת משום 'אשה דייקא ומינסבא'? אלא ודאי עליו סמכינן! - ואי תימא 'לא עליו לבדו סמכינן', אלא גם על החזקה ש'אשה דייקא ומנסבא' - גם בגט מחוץ לארץ סומכים גם על העד-השליח האומר בפני נכתב ובפני נחתם וגם על הגט עצמו?

בעמוד ב:

הקשו על הסבר רב יהודה בדברי רבי יהודה עדות היוצא ליהרג.

למה לא ענה להם רבי יהודה שכל הסיבה שאין מאמינים לעדים מסויימים היא שאינם נאמנים, ואדם שיוצא להורג ומנדב עדות - ואין לו אפשרות להרויח מן העדות - נאמן, ובודאי להיות עד אחד, שבעדות אשה סומכים על עד אחד ועל 'דייקא ומנסבא', ואין צורך לשנות את המסורת שאמר 'אני הרגתי את בעלה בכניסתי ללוד' ולומר שאמר 'אני הייתי עם הורגיו' או 'הרגנוהו'? האם משמע מכאן שבאמת לא יקבלו עדות אדם במצב זה לענינים אחרים גם כן לפי שיטת רבי יהודה?

ושם: קא משמע לן מיאון בשלשה:

והרי בתוספתא יבמות יג,א: ר' יהודה אומר אפילו נכנסה ליטול חפץ מחנוני ואמרה בפניו אי אפשי בפלוני בעלי אין מיאון גדול מזה - ותוספתא זו מובאת בירושלמי יבמות פי"ג ה"א (דף עא,א), בבבלי יבמות קח,א - אולי צ"ל שאחר אמירת הדברים על ידה יביאו דבריה לבית דין ויאשרו את המיאון, והכוונה כאן שמיאון בשלשה - בדיון, אך אמירתה אינה חייבת להיות בפני בית דין?

יבמות כו,א: ארגיל - רש"י מפרש מלשון הקניט - מה השורש?

בברכה,

ישעיהו הכהן הולנדר

The Kollel replies:

(a) One is not considered a Rasha for doing an Aveirah b'Shogeg, and therefore he is believed when he says that he killed her husband b'Shogeg, and she may then get married to someone else.

(b) In the case of a Get that is brought from Chutz la'Aretz, we rely on the Shali'ach and we do not have to research it any further. But when a person says that the woman's husband died, even though Beis Din relies on him, as you wrote, nevertheless we must research the witness (that is, the woman checks whether he is saying the truth, and therefore the Gemara says that it "we do not rely on him," because more research is done and we do not rely solely on his words).

(c) That is correct. A Rasha is Pasul l'Edus, even when he is about to die and stands to gain nothing from his Edus. This is a Gezeiras ha'Kasuv.

(d) According to the opinion that requires Mi'un to be done in front of a Beis Din of three, the case in the Tosefta is when she does Mi'un in front of three. According to the opinion that Mi'un is done in front of two, the case in the Tosefta is when she does Mi'un in front of two. However, according to both opinions, there is no need for Mumchin (according to Beis Hillel), as the Tosefta there states clearly, and as the Gemara says later (107b). That is what the Tosefta is teaching when it says that the girl expressed her desire for Mi'un to a storeowner (and there were two or three other men there, as is the normal case in a store).

(e) "Ragil" is from the infinitive verb, "l'Hargil," which means to bring about the thing under discussion (in this case, the quarrel). Rashi is not defining "Ragil" as meaning to quarrel, but rather he is explaining what the person brought about -- a quarrel.

Mordecai Kornfeld