More Discussions for this daf
1. Yibum she'Lo k'Darkah 2. Rashi's quotation of the verse 3. Ha'ara'ah
4. Ha'arah Min ha'Torah 5. Bi'ah Shelo k'Darkah 6. Intent for Yibum
7. למה לי למכתבא באחות אב למה לי למכתבא באחות אם 8. אחות אביו מן האם או דוקא מן האב
DAF DISCUSSIONS - YEVAMOS 54

Yehashayahu Hakohen Hollander asked:

Dear Rabbi Kornfeld:

רש"י מסכת יבמות דף נד/ב

ד"ה דודתו אין איסורה בא עליו מאליו. אלא על ידי קדושי דודו ולא תוכיח אחותו וכיון דלא

נפקא לן מדינא תלמוד לומר מקרא שני בפרשת קדושים תהיו ערות אחות אביך ואחות

אמך לא תגלה ואין צריך להזהיר שכבר הזהיר ולא הוה ליה לאשמועינן אלא עונש כדעבד

באשת אח ובאחותו איש כי יקח אחות אביו ואחות אמו עונם ישאו וקרא יתירא הוא

לרבות אחות אביו מן האם ואחות אמו מן האם:

But: in Kedoshim the pasuk says

)ויקרא כ,יט) וערות אחות אמך ואחות אביך לא תגלה כי את שארו הערה עונם ישאו

and on the contrary in Aharei Mot the psukim say

(ויקרא יח,יב) ערות אחות אביך לא תגלה שאר אביך היא (יג) ערות אחות אמך לא תגלה כי שאר אמך היא

Now although we have learned often enough that the Talmud does not necessarily quote the Tora exactly - I do not remember having learned this about RASHI

Yeshayahu Hakohen Hollander

The Kollel replies:

The style of Rashi is to cite the verses as the Gemara does. Here, the Gemara itself turns around the order of the verse and mentions "Achos Avicha" first. (Indeed, the RASHASH makes your point here.)

Mordecai Kornfeld