More Discussions for this daf
1. 2 Brothers married 2 sisters - How can we bring her back? 2. Three cemeteries 3. Isur Mosif
4. The unnecessary Mishnah - "Peshita" 5. Why would one wife infect the other wife from a different marriage 6. נשא מת ואח"כ נשא חי
דיונים על הדף - יבמות לב

סענדר קליין שואל:

הקשה הגמ' דף לב. דלר"ש נשא מת ואח"כ נשא חי, תתייבם, שהרי אין כאן על היבמה אלא איסור אשת אח, ותירץ הגמ' שכיון שאיסור אחות אשה מיתלא תלוי, לא פקע איסור אשת אח. ומשמע שניחא לגמ' שיטת ר"ש אם נשא חי ואח"כ נשא מת, ואיני מבין טעמו. שהרי כשנשא חי חל על אחותה איסור אחות אשה, ולר"ש אין איסור אשת אח חל עליה כשניסת למת, וא"כ כשמת ראשון ואח"כ מת אשת שני, הרי פקע איסור אחות אשה ואין כאן שום מקום לאיסור אשת אח, ולכ' מותרת היא ליבם. ואע"פ שבשעת נפילה אין שייך ייבום שהרי קאי באיסור אחות אשה, אבל ברגע שמת אשתו של שני נעשה אחותה היתר אצל שני, שהרי מעולם לא חל איסור אשת אח.

ואולי יש להשיב על זה שאין כאן מצות ייבום, וכדברי ב"ש דף יג: שמצות יבום תלוי באיסור אשת אח, אבל כתבו התוס' כאן שר"ש פליג, ואינו תלוי זב"ז. ועוד אינו מובן למה רצה הגמ'למצוא כה"ג שיש מצות ייבום דוקא, לכ' רק רצה להקשות על פסק המשנה שכיון שנאסרה וכו'.

ואחר פלפול חברים חשבנו לתרץ שאולי היה פשוט לגמ' מתחילה שהאיסור השני תלוי וחל מיד כשנסתלק הראשון, אלא שס"ד שאינו חל עד שניתק לגמרי. ולכן, בנשא חי ואח"כ נשא מת אין מקום להקשות שודאי אסורה היא שאז חל איסור אשת אח, ואולי לא אמרינן שידחנו מצות ייבום כאן שרק אמרינן דחיה זו בשעת נפילה. (אבל ודאי אם היא מותרת לגמרי כגון אם היינו אומרים שפקע איסור אשת אח אין מקום לאוסרה מצד שאין כאן מצות ייבום). אבל היה קשה לגמ' בנשא מת ואח"כ נשא חי, ששם איסור אשת אח לא ניתק כלל, רק שיש מצות ייבום שדוחה אותו, ולכן ס"ד שאין איסור אחות אשה עליה כלל בעת ההוא, ושפיר תתיבם. דאין איסור אשת אח נסתלק במקום מצות ייבום, אלא שנדחה, וא"כ לא איכפת לן במה שהיא אחות אשה. ולזה תירץ דכיון דמתלא תלי, אין מקום לייבום, ולכן לא פקע איסור אשת אח.

ורציתי לדעת אם יש ישוב יותר פשוט למה הקשה הגמ' דוקא מנשא מת קודם, ואם לאו רציתי לדעת דעתכם אם טעיתי בדברי.

ברוב תודה!

חג כשר ושמח!

סענדר אליהו הכהן קליין

הכולל משיב:

שלום וברכה

נ"ל על הדרך שכתבת אך באופן פשוט יותר. בוודאי ידענו שאם פקע איסור אחד חל האיסור האחר. ולכן בנשא חי ואח"כ נשא מת אין כאן מצות יבום, כי בזמן המיתה היתה היבמה ערוה דאחות אשה, ופשוט שגם אם מתה אחר כך אשתו לא חלה מצות יבום אחר זמן וממילא אסורה משום אשת אח שמצא לו מקום לחול. ורק בנשא מת ואח"כ נשא חי שאלו שבזמן היתה היתה מצות יבום שהרי באותה שעה היתה אסורה רק משום אשת אח, ועל אשת אח יש מצות יבום. ועל זה חידשו לתרץ שהואיל ואיסור אחות אשה תלוי ועומד כל הזמן, ממילא לא חלה מצות יבום.

פסח כשר ושמח.

יוסי בן ארזה

סענדר קליין שואל:

תודה רבה, רק רציתי להעיר ששמעתי ב' פרושים למה לא למדו שעשה דוחה ל"ת מייבום גופא, וכמדומני ששמעתי בשם התוס' שהיינו משום שכאן א"א למצות עשה בלא איסור אשת אח, אין ללמוד ממנו לשאר איסורים.

אכן שמעתי בשם הרמב"ן שבמקום ייבום אין איסור אשת אח כלל, וא"כ לכ' חזר קושיא שלי למקומו.

בברכה,

סענדר אליהו הכהן קליין

הכולל משיב:

שלום

כאן זה לא 'מקום יבום', שהרי בשעת מיתה יש כאן איסור ערוה משום אחות אשה.

בברכה. יוסי בן ארזה