More Discussions for this daf
1. Rashi on Eshes Achiv me'Imo 2. Shamai and Hillel 3. Nesu'os l'Acherim
4. כל תיבה שצריכה למ"ד בתחלתה
דיונים על הדף - יבמות יג

שמואל דוד ברקוביץ שואל:

לכבוד מו״ר הרה״ג שליט״א אחדשה״ט

א) יג:

דתניא ר' נחמיה אומר כל תיבה שצריכה למ"ד בתחלתה הטיל לה הכתוב ה"א בסופה ותנא דבי ר' ישמעאל כגון אלים (שמות טו, כז) אלימה מחנים (שמואל ב יז, כד) מחנימה מצרים (בראשית יב, י) מצרימה (במדבר לג, מו) דבלתימה (יחזקאל ח, ג) ירושלימה (דברי הימים א ה, ט) מדברה

צ״ע מדוע נקט הגמרא הפסוקים בסדר זה. וראיתי בחידושי רבי עזריאל ז״ל שהניח בקושיא. אשמח אם יש למישהו שום ביאור או מראה מקום בזה.

ב) יג:

רש״י ד״ה וב"ה פוסלין - דזונה היא ופסולה לכהונה אבל מתרומה דבי נשא לא מיפסלה בבעילת כרת אלא בבעילת חלל ונתין וממזר ועובד כוכבים ועבד בפרק אלמנה לכ"ג

צ״ע מדוע האריך רש״י כאן. ועיין מסורת הש״ס שכתב ששייך למשנה, אולם קשה לפרש כן שהרי כבר פירש כעין זה במתניתין.

החותם בכבוד רב,

שמואל דוד בערקאוויטש

הכולל משיב:

א) הולך ומונה מהקצר אל הארוך.

ב) רצה לבאר ולפרש יותר, ובמשנה קיצר וכאן הוסיף ביאור וכנ"ל.

יוסי בן ארזה