דיונים על הדף - ברכות לה

אריה ליב רוזנר שואל:

רש"י בברכות לה ע"א מבאר מגמ' דעל היין מברכים ברכה מיוחדת מתוך חשיבותו דסועד (לצד א' בגמ'), וכ' התוס' במד ע"א דכן לענין ברכה אחרונה דקבוהו ברכה לעצמו.ובאתי בעניי לבקש הבנה בדברם, דכמו בברכה ראשונה דמתחילה היתה בברכת שהכל, כן יהיה שינוי מבואר נפשות לבסוף, ומ"מ לא ברכת מעין שלש, דזהו רק במקום חיובא דבהמ"ז, וכדאי' בגמ' שם דלר"י דרש וברכת גם על פירות הארץ עיי"ש, ונא אם תמצא הדברים חן בקשתי לקבל חסדיך במהרה

אריה ליב רוזנר

ארה"ב

הכולל משיב:

שלום

גם בברכה שלפניה, בלא המעלה המיוחדת של היין הייתה ברכתו 'העץ' כשאר פירות האילן, והרי נטעי אדעתא דיין וגם אישתני למעליותא. וא"כ כשם שבברכה שלפניה נתייחד מ'פרי העץ' ל'פרי הגפן' בגלל מעלתו, ה"ה בברכה אחרונה נתייחד מ'על העץ' ל'על הגפן'.

בברכה,

יוסי בן ארזה