עוד דיונים על הדף
1. ביטול תקנת עזרא 2. מכניס עצמו לאונס
דיונים על הדף - ברכות כב

אהרן ברכה שואל:

קצת קשה. הגמרא מסיקה שבטלו תקנת עזרא על איסור למוד דברי תורה הקדושה אם אחד בעל קרי עד שיטבול. הטעם שמובא בגמרא אודות תקנה זאת הוא כדי שלא יהו תלמידי חכמים מצויין אצל נשותיהם.

אנו יודעים שבדרך כלל, תלמידי החכמים שבכל דור ודור הם מיעוט מהקהל. ולכן איך ביטלו את התקנה משום דרוב ציבור לא היה יכול לעמוד בה, אם תקנוה מתחילה רק בשביל מיעוט ציבור?

ועוד, אם אפשר בכלל לתקן תקנה לכולם, רק מטעם מיעוט אנשים?

תודה רבה,

הקטן אהרון ברכה, מילאנו איטליה

הכולל משיב:

עיין בתוספות כתובות ב. ד"ה שאם, שכתבו שלמרות שרצו חז"ל לתקן תקנה בשביל איזה סוג של אנשים (או נשים) שהם מיעוט של העם, מכל מקום תקנו על כל העם (משום הכלל של לא פלוג חכמים בתקנתם).

ונראה לי עוד שפה תקנו על כל הציבור בשביל תלמידי החכמים, בחשבם שאה"נ, כל הציבור יוכלו לעמוד בזה. אלא בסוף, כשראו שהם לא יכולים, ביטלו אותה.

ראיה לזה ממה דקיימא לן כרבי יהודה בן בתירה דבטלוה לטבילה זו, והקשו, הא אין בית דין יכול לבטל דברי ב"ד חבירו אלא אם כן גדול ממנו כו', ותרצו על זה, דעזרא וב"ד תקנו על תנאי שאם ירצו ב"ד אחר לבטלו, שיותר להם לעשות כן. והשתא למה תקנו תנאי כזה, שזה דבר דלא שכיח כלל (שלא יוכלו הציבור לעמוד בו)? אלא נראה שהם כבר ידעו מראש שיש אפשרות שהעם לא יוכלו לעמוד בזה, ולכן התירו לב"ד שאחריהם לבטלו במקום הצורך.

א. קרייזלר