More Discussions for this daf
1. Three reasons to keep away from a Churvah 2. The signs of Mishmaros 3. The end of the Ashmuros
4. Simanim for the end of night 5. Tosfos DH v'Ein, Sparing the rich 6. Answering Tosfos' question
7. King David 8. Source of R. Yehuda's opinion of plag hamincha 9. Q&A Answer #1a
10. What we can say before the Mes 11. Tosfos DH Kashya 12. How many Mishmaros
13. The signs for the Mishmaros 14. Rebbi Nasan 15. Dovid Hamelech's Evening Schedule
16. Churvah 17. Time of Going to Bed 18. Mishmaros
19. A Handful Doesn't Feed a Lion 20. Sending out to war 21. Times of the Mishmaros; When is midnight
22. Ashmuros; Urim v'Tumim 23. King David's harp 24. Fooling the angels; 3 or 4 Ashmuros
25. King David sending the nation to war 26. Source for Ashmoros 27. query
28. חצות לילה היה עוסק בדברי תורה
דיונים על הדף - ברכות ג

שוורץ שואל:

ברכות ג: רב אשי אמר עד חצות לילה היה עוסק בדברי תורה מכאן ואילך בשירות ותשבחות, יל"ע איך יפרש רב אשי חצות לילה אקום להודות לך - והרי כבר קם מנשף?

שוורץ

הכולל משיב:

אף שמצאנו שמימות משה רבינו היו לומדים בעמידה (מגילה כא.), היינו לימוד בציבור וקבלת דברי תורה מרבו (גמ' שם, ערש"י ד"ה משא"כ בתור וד"ה יושב ושונה). מיהו, כשאדם שונה דברי תורה לבדו, שונה בישיבה. אמנם דברי שירות ותשבחות, כבוד הוא למקום לאומרם בעמידה (כמו שאנו עושים בתפילה, וכמו שירת המלאכים שנקראו ע"ש כך 'עומדים', ועי' שבת ל. 'עמד משה לפני הקב"ה ואמר כמה תפילות ותחנונים לפניו').

נמצא שדוד המלך ישב ולמד עד חצות, ובחצות הלילה קם על רגליו לומר שירות ותשבחות לפניו יתברך.

בברכה, מרדכי קורנפלד

כולל עיון הדף