שאלה: מובא בכמה מקומות בש"ס: במסכת ברכות ט. ביחס לסברת רבי שמעון בן יוחאי ,ומצאתי היום בחוק לישראל (נדה ט:) שמופיע אותו כל בכמה מקומות (המצוינים במסורת הש"ס שם בברכות).בנדה מופיע בשם ר"א.
מה הגדרת הכלל הזה? אפשר לסמוך על זה אפילו נגד הרבים?(מנדה משמע שלא) [בודאי איני רוצה לדון מדין הגמרא לעצמי ע"י הכלל הזה אלא אני רוצה להבין.] אימתי אומרים שאפשר לסמוך בשעת הדחק? ומה הגדרת " שעת הדחק" ואם תלוי היא בכל בנ"א בפני עצמו, שתלוי בהקדמת יראתו ומצב חומרתו ועוד, אם אפשר לפוסקים אחרונים להגיד אותו דבר על הראשונים בעצמם, או על סמך דבר אחר, ואם כן איזה מן דבר?
תודה רבה לכם ושכר כפול מן השמים,
הקטן אהרון ברכה, מילאנו איטליה
לכבוד אהרון,
יש ארבעה מקרים שהגמרא סמכה בהם בשעת הדחק על הדעה שמקל:
1)בברכות ט' בעניין לקרוא קראת שמע של ערבית אחר עלות השחר (וכן לקרוא קריאת שמע של שחרית מיד אחרי עלות השחר).
2)בגיטין י"ח הכשירו גט שנחתם באיחור (ע"ש) כר' שמעון
3)בשבת מ"ה שמותר להזיז נר חנוכה בשבת לאחר שכבה בפני הגויים כר' שמעון.
4)בערובין מ"ו ובנידה ו,ט באשה שהפסיקה לראות ג' חודשים האם יש טומאה בחפצים שהיא נגעה בהם רק מכאן ולהבא שבשעת הדחק מקילין כר' אליעזר (יש גורסים ר' אלעזר).
אי אפשר ללמוד מכאן שיש אפשרות בשעת הדחק לסמוך על דעה שמקל . כל מקום שנפסק הלכה כאחד אסור להקל כשני, אלא כאן לא נקבע במפורש ההלכה כדברי מי, ואז בשעת הדחק התירו להקל.
ולענין מה נקרא שעת הדחק דבר זה מפורש בגמרא ורש"י ואינו תלוי בכל אחד ואחד.
בעירובין ונדה, רש"י מפרש שלא טמאו האוכל כי היה שנת בצורת, ותוספות מפרשים שהיה הפסד מרובה לטהרות או שהשואל כבר יצא לדרך וקשה להשיגו (ולכן התירו נגד הרבים).
בנוגע לגט, מדובר שהאשה כבר התחתנה או שהאיש הלך לדרכו ואין אפשרות לסדר גט שני.
בההיא דשבת יש חשש סכנה להשאיר את הנר, ובההיא דברכות מדובר כשהיו שיכורים בלילה ולא יכלו לקרוא ק"ש קודם (ולא כבני ר"ג, שהיו עסוקים במשתה). בכה"ג התירו הגמרא לקרוא ק"ש אחרי עלות השחר, וכמו כן התירו לקרוא ק"ש של שחרית מיד אחרי עלות השחר בשעת הדחק כשהוא יוצא לדרך ואינו יכול אח"כ להפסיק בדרך ולקרוא מפני הסכנה. ע' עוד משנה ברורה ס" נ"ח סעיף י"ב מה עוד נקרא שעת הדחק.
בנוגע למעשה: ברור שרק רב הראוי להוראה שמכיר היטב כל פרטי ההלכה וגם פרטי המעשה הבא לפניו עליו יכול לסמך בשעת הדחק על דעת יחיד כפי הצורך, ואי אפשר לקבוע "כלל" בזה.
כל טוב
ראובן וינר
אודות שאלה זו מצאתי ג"כ בפסחים נא: שסמך לכתחילה מי שראה ר' פלוני על מעשיו (ולא רק בשעת הדחק), ולפי זה לא מובן לי כ"כ הגדרתו. אם תוכלו לבאר לי היטב, ושכמ"ה.
שמעתי ממו"ר ר' משה שפירא שליט"א דשם מיירי דוקא בתלמיד מובהק בפני רבו (כלשון הגמ' שם, )