לכ' התלמיד חכמים המפופלגים של כולל עיון הדף, ניעמות בימינכם נצח
יבמות עח. מצרית מעוברת שנתגיירה היא ראשון ובנה שני
יל"ע אי סבירא לן עובר ירך אימו, ואינו נידון בפני צעמו, א"כ פשיטא דהוא שני, ואמאי בעינן קרא, ואי סבירא לן דאינו ירך אימו, ונתגייר בפני עצמו, ונחשב טבילה דהיינו רביתיה,, א"כ הרי הוא בצעמו היה אתמול מצרי, ואיך נידון אותו כמצרי שני
ובתוס' ד"ה הו"א כתב דכיון דהורותו בנכרית ס"ד דחשיב דור ראשון, ולא ברירא לי כוונתם, דאם עובר לאו ירך אימו היר הוא בצעמו היה מצרי, ולא רק אמו.
אברהם יוסף שווארץ
שלום וברכה
לענ"ד גם אם עובר ירך אמו לא פשיטא כלל שהוא שני, שהרי הוא בעצמו היה ראשון בתור ירך אמו, וכשנולד אינו דור אחר ממה שהיה עובר.
יוסי בן ארזה
לכ' הג' ר' יוסי בן ארזה
כפי מה שהבנתי מהמשך הגמרא למאן דס"ל עובר ירך אימו, אין הולד נחשב לאדם בפני עצמו, אלא שאבר מן האם, ואין דנים אותו בפני עצמו עד שעת לידתו, ונמצא שלא היה מצרי.
מ"מ לולא קרא היה מקום בסברא לומר שאינו נחשב כדור אחר, אף אם עובר ירך אמו.
בברכה. יוסי בן ארזה
מכל מקום יש לעיין טובא, שהרמב"ם פסק עובר לאו ירך אימו, ופסק גמרא זה.
בכמה מקומות נראה ברמב"ם דעובר ירך אמו. והאריכו בזה האחרונים (ע' למשל בעצמות יוסף קדושין סח,ב. וע' חדושי מהר"ם שיק ביבמות כאן).
יוסי בן ארזה