לכבוד ידי״נ הרה״ג רב מרדכי ורב דוד וכל הרבנים שליט״א אחדשה״ט
עז: מרא וחצינא ועיין רש״י
צ״ע מדוע לא פירש כן לעיל לה. בגמרא שם
החותם בכבוד רב,
שמואל דוד בערקאוויטש
זה באמת צ"ע. אבל עי' ברכות נז: כל מיני מתכות יפין לחלום חוץ ממר וגו', ופירש רש"י פשו"ר בלע"ז, וכתב שם בספר מרפא לשון מהגאון רבי בצלאל רנשבורג זצ"ל כמעט בכל מקום שנזכר מרא בתלמוד הזכיר רש"י גם תרגומו וברוב המקומות תירגם רש"י פושיי"ר [כמו אצלנו עירובין עז: - ד.ב.], עיי"ש היטב במרפא לשון.
ומ"ש מרפא לשון כמעט בכל מקום שנזכר מרא בתלמוד הזכיר רש"י גם תרגומו משמע שזה באמת חידוש שרש"י כמעט תמיד מזכיר תרגומו כי יש מילים אחרות שרש"י לפעמים מזכיר תרגומם ולפעמים לא מתרגם אותם כי סומך על מה שתירגם כבר במקומות אחרים. א"כ כאן אפשר לומר שהחידוש אינו כ"כ שרש"י בעירובין לה. אינו מתרגם מרא, אלא החידוש הוא שבמקומות אחרים כמעט תמיד מתרגם.
[צ"ע אם יש מקומות אחרים חוץ מעירובין לה. שרש"י לא מתרגם מרא].
יישר כח
דוד בלום