לכבוד ידי״נ הרה״ג רב מרדכי ורב דוד וכל הרבנים שליט״א אחדשה״ט
עז. רש״י ד״ה ובלבד שלא יחליפו -
דרבנן היא דאילו חיובא ליכא דבעינן עקירה מרשות זו והנחה לרשות זו והכא עקירה מרה"י גמורה והנחה למקום פטור ועקירה ממקום פטור והנחה לרה"ר גמורה
ק״ק מדוע הדגיש רש״י ׳גמורה׳ וצ״ע
החותם בכבוד רב,
שמואל דוד בערקאוויטש
נראה שכוונת רש"י להדגיש שלא מיבעיא אם עקר מרה"י שאינה גמורה כגון כרמלית שלא הוי רשות היחיד מן התורה ולכן יותר פשיטא שפטור אלא אפילו אם עקר מרה"י גמורה שהיא יכולה לבא לידי איסור דאורייתא מ"מ מכיון שלא היתה עקירה והנחה ישירה מרה"י לרה"ר א"כ אין כאן איסור תורה.
כל טוב
דוד בלום
תשובת המשך:
ידידי הרב יחזקאל פרנקל שליט"א אמר שרש"י כתב רה"י גמורה כי מקום פטור ליד רה"י גם יש לו דין של רה"י כי הוא בטל לרה"י [עי' רש"י לעיל ט. ד"ה מקום וז"ל הואיל וליכא מקום חשוב לאו רשות באנפיה נפשיה הוא ובטיל להכא ולהכא והיינו מקום פטור ע"כ - ד.ב.] אבל מקום פטור לא מקרי רה"י גמורה כי הוא רק רה"י מחמת טפילותו לרה"י לכן רש"י כתב רה"י גמורה לאפוקי מקום פטור שלא מקרי רה"י גמורה אלא רק מחמת ביטול וכנ"ל.
שבוע טוב
דוד בלום