איך עמוני בכלל יכול להתגייר? כנראה שבכלל לא הבנתי את המשנה: עמוני...איסור עולם
נא להסביר לי את העניין
טוביה מרקוס
יש שני דברים שמתרחשים כאשר גר מתגייר לפי הרמב"ם הל' איסורי ביאה פ"יב הל' יז:
כל הגויים כולם כשיתגיירו ויקבלו עליהן כל המצוות של תורה והעבדים כשישתחררו הרי הן כישראל לכל דבר שנאמר "הקהל חוקה אחת לכם" (במדבר טו, טו) ומותרין להיכנס בקהל ה' מיד, והוא שיישא הגר או המשוחרר בת ישראל ויישא הישראלי גיורת ומשוחררת, חוץ מארבעה עממין בלבד והם עמון ומואב ומצריים ואדום שהאומות האלו כשיתגייר מהן אדם הרי הוא כישראל לכל דבר אלא לעניין ביאה בקהל.
הרמב"ם אומר שע"י גירות הגר הוא "ישראל לכל דבר", והוא מוסיף שלא רק זה, אלא "ומותרין להיכנס בקהל ה' מיד". המרכיב השני הוא מה שנקרא היתר לו לבא בקהל, היינו היתר להתחתן עם ישראלית.
בכל גר צדק מלבד אנשי עמים אלו חלים שני הדינים כאשר הוא מתגייר. לגר עמוני ומואבי חסר את הדין של היתר לבא בקהל, ומותרים להתחתן רק עם פסולי קהל אחרים או עם גיורת.
אברהם פיליפס
ובן של גר עמוני או מואבי מ: פסולי קהל,כולל ממזרת, או גיורת:
בכל אחת מהמקרים - מה דינו של הבן? ולמי יוכל להתחתן ומה דינם של ילדיו?
הגמרא אומרת (עח:) נתגיירו הלך אחר פגום שבשניהם. למשל, עמוני שנשא מצרית, אם נולד זכר יש לו דין עמוני ואם נולדה נקבה יש לה דין מצרית.
ובדוגמאות ששאלת, בגר עמוני שנשא ממזרת הולד ממזר משום שאיסור ממזר הוא בין בזכר בין בנקבה. ובגר עמוני נשא גיורת שאינה מפסולי קהל, אם נולד זכר יש לו דין עמוני ואם נולדה נקבה היא מותרת לבא בקהל.
אברהם פיליפס