שלום עלכם.
א) שאלו אותי שאלה לפי מה שלמד בגמ' מ"שבו לכם עם החמור". לכאורה מכאן וממה שלומדת כאן בגמ' יוצא שבן שפחה כנענית ה"ה עבד ואינו מתיחס אחרי אביו. ומשמע כאן שגם לישמעאל יש לו דין של בן שפחה כנענית.
לפ"ז קשה למה בכלל שרה אמנו ע"ה רצתה שמהגר (שבפשטות נראה דאית לה דינא דשפחה כנענית ולא של אמה עברי'ה) לאברהם אבינו ע"ה תצא עליו זרע. ולכאורה לפי מה שהקדמנו לא הי' זה נחשב כזרע מכיון שמיוחס לאמו ולא לאביו. ואת"ל דמשחררין אותו, מ"מ אע"פ דאית לו דין של שחרור מ"מ לא מתיחס לאביו לקים מצוות פו"ר.
ב) וכן יש לשאול, אולי, מאמהות הקדושות - דמה ההבדל בין הגר לזלפה ובלהה? ובזה נ"ל בס"ד דלהם הוה דין של אמה עברי' ולא של שפחה כנענית משום דיעקב גייר אותם מקודם. ואם כך מ"מ ק"ק דאין לי ראי' לדבר.
ג) ועוד צ"ב האם מצאנו שכשגירש אאע"ה את הגר נחשב זה כשחרור? דאל"ה איך קדש אותה אח"כ (לפי פרוש דקטורה היא הגר).
שכמ"ה
הקטן אהרון ברכא, מילאן, אטליה
שרה רצתה שאברהם יקח את הגר כדי שעי"כ תיבנה גם היא, ככתוב. ולא נזכר כדי שייקרא הזרע אחריו, אך לכאורה נראה שקודם מתן תורה וקודם היות עם ישראל, אין חילוק בין 'כנעני' ל''עברי', [תדע, שהרי הגר נקראת 'אשה' לאברהם, משמע שיש בה ענין אישות]. ומה שלמדו מ'עם הדומה לחמור' היינו מכך שהכתוב השוה אותם עם החמור, את אלו שלא נדבקו באברהם ובמעשיו ולא המשיכו את מסורת אברהם לבניהם אחריהם, מזה למדים על כל עבד כנעני.
וממילא מתורצות שאר השאלות דלהלן.
יוסי בו ארזה