לכבוד הרה״ג חכמי הכולל שליט״א,
שבת סז. רש״י ד״ה לשידא דבית הכסא - אם הזיק לימא לחש זה.
קשה לי מדוע לא פירש כן לעיל אצל ״לשידא לימא הכי״ וצ״ע.
החותם בכבוד,
שמואל דוד
אולי י"ל דהנה עי' ברכות סב. כל הצנוע בבית הכסא נצול וגו' מן המזיקין, ומשמע שאע"ג שמצויים מזיקין בבית הכסא, מ"מ יש דרך ועצה איך להשמר מהם והיא הצניעות, משא"כ שאר מזיקין במקומות אחרים אין את העצה הזאת. לכן אצל לשידא לימא הכי, רש"י לא כתב שאומרים הלחש רק אם השד כבר הזיק, כי שם לא ידוע דרך אחרת להנצל חוץ מן הלחש, משא"כ אצל שד של בית הכסא יש עצה אחרת שנתנו חז"ל והיא הצניעות (ועי' ביאור הלכה ריש סי' ג' בשם הסמ"ק שמונה צניעות למצוה דאורייתא). לכן רק אם כבר הזיק השד יש להשתמש בלחש וצ"ע.
כל טוב
דוד בלום