כהנת לויה וישראלית וכו' - לוי שנשא כהנת או ישראלית בנה לוי וכהן שנשא לויה וישראלית בנה כהן (ולוי) ישראל שנשא כהנת או לויה הולד ישראל למשפחותם לבית אבותם כתיב...
והנה יש להעיר
א) מדוע מסביר רש"י לוי קודם כהן.
ב)מדוע בלוי וישראל כתב רש"י "או ישראלית" "או לויה" ובכהן כתב רש"י "וישראלית" (לכאורה פשוט שהכוונה או ישראלית , אולם לא מובן מדוע שינה וי"ל)
ג)מדוע אצל כהן ולוי כתב רש"י "בנה" ואצל ישראל כתב "הולד"
שמואל דוד, לייקווד
לכבוד שמואל,
א) מהדורת מתיבתא ילקוט באורים מביא 3 תירוצים לשאלה הראשונה:
1) המשנה מתחילה בכהנת שנשאת, אבל אם כהנת נשאת לכהן זה פשוט שהולד כהן ולפיכך רשי מתחיל בלוי שנשאת לכהן לפני שמזכיר כהן (עצמות יוסף).
2) כהן שנשא כהנת שהיא חללה אז הולד לא כהן ולא על זה מדבר המשנה ולפיכך רשי מזכיר לוי קודם שכמו שאין סיבה להזכיר לוי נושא לויה גם אין סיבה להזכיר כהן נושא כהנת חללה מסיבה אחרת (מהרי בירב).
3) בלויים יש פסוק מיוחד לא רק שירושה אחרי האב אלא גם ביחוס הולכים אחרי האב ומשם למקרים אחרים כמו כהן (מרומי שדה).
ב) שאלה שניה : לא מצאתי.
ג) שאלה שלישית מהרי בירב כותב שיש מקום לדייק בשינוי אבל אין לו תירוץ.
כל טוב
ראובן וינר