יומא נח: הניח מזרק בתוך מזרק וקיבל בה את הדם .... תניתוה נתן את המלא בריקן
יש לתמוה, דבלמא עבודת קבלה הרי הוא עבודה שלמה, ולמשל בעינן עבודה בימין וכהנה, ואם הדם יתקבל בעצמו בודאי אינה כשרה.
משא"כ בהחזקת הכלי לעשות מתן דמים ובמזבח הרי אין בזה שום לתא דעבודה, והכשירו לכתחילה בשמאל, ומה ענינה לכאן.
שווארץ
שלום וברכה
הנדון אם לקיחה ע"י דבר אחר שמה לקיחה אינו קשור לשם 'עבודה', אלא שייך לכל מקום שנאמר בתורה לשון לקיחה. ומכיון שכתוב 'ולקח מדם הפר ומדם השעיר ונתן' צריך שיקח את הדם בידיו, גם אם זו לא עבודה.
כל טוב. יוסי בן ארזה
במחילת כבוד תורתך, ולקח מדם השעיר הכוונה הוא לקיחה בעצמו של כהן - דהיינו דאצבעו מידו הימנית.
רש"י נח. 'מאי לאו הושיב מזרק המלא בתוך הריקן שעירה ממנו. והא הכא נמי ולקח כתיב ולקח מדם הפר ומדם השעיר, והך לקיחה אחיזת המזרק היא.
יוסי בן ארזה
תודה רבה, הטעות איתי.