לכבוד מו"ר הרה"ג רב מרדכי ורב דוד שליט"א אחדשה"ט
יש לי כמה הערות ואשמח בתשובה. אבקש סליחה עבור הטירחא אבל תורה היא וללמוד אני צריך ודעתי קצרה.
נ"ד ע"א
ת״ש דתני לוי כו׳ ומביא סיד וקוניא וזפת כו׳
ומביא זפת וקוניא וממחה ושופך וזהו קרן כו׳
יש לדקדק,
א) מדוע אצל היסוד הקדים קוניא לזפת ואצל הקרן הקדים זפת לקוניא?
ב) מדוע לא הזכיר סיד אצל הקרן?
ועיין הגהות הגר״א שהגיה דתיבת זפת נמחק וצ״ל גפסיס.
אשמח בביאור כוונתו.
החותם בכבוד רב.
שמואל דוד בערקאוויטש
לייקווד
א) ברמב"ם הל' בית הבחירה פ"ב הט"ז (אצל בניית היסוד) כתב ומביא סיד וזפת וקונייא, ע"כ. הרי שהקדים זפת לקונייא ומסתמא בגירסתו בגמ' אצל קרן גם הקדים זפת לקוניא.
ב) עי' פתיחת תפארת ישראל פרק ג של מסכת מדות כשמסביר איך בנו את היסוד, וז"ל, ואח"כ ממחה יחד סיד וזפת וקוניא [ומשמע שגורס כרמב"ם הנ"ל - ד.ב.], והרבה אחרי זה כשמסביר תפא"י את בניית הקרנות כתב, וז"ל, אח"כ מביא ד' דפוסין וגו' אבנים וסיד וכו' כמעשה גוף המזבח, ע"כ. הרי משמע שגם אצל הקרנות גרס סיד.
ג) אולי י"ל ע"פ ברטנורא פרה סוף פ"ה שכתב שגפסיס מין סיד הוא ולבן ביותר. והנה אם נאמר שהגר"א גרס כתפא"י הנ"ל שמזכיר סיד אצל הקרנות, א"כ י"ל שבמקום להזכיר סיד הזכיר גפסיס שהוא מין סיד אלא יותר לבן וכמדומה שיש ענין שצבע הקרנות יהיו לבנים [ואולי זה קשור לאם יהיו חטאיכם כשנים כשלג ילבינו שהדם אדום אבל המזבח הופך זה ללבן, וצ"ע].
אמנם, נראה לפרש יותר טוב ובפשיטות ההגהות הגר"א שמוחק זפת וגורס גפסיס והוא משום שזפת( tar) בעיקר הוא חומר שהוא טוב לסתום חורים או שבירות אבל אינו כ"כ מתאים לבניית גוש משא"כ גפס (gypsum)הוא חומר טוב לבנייה לכן הוא מתאים לבניית גוף המזבח.
כל טוב
דוד בלום